אורחים בבלוג – איתמר כהן על איך להיאבק על תמלוגי הגז

התכנית הסודית: כך נילחם על אוצרות הטבע שלנו

מאת איתמר כהן

לאזרחי ישראל מגיע חלק הוגן ברווחים מאוצרות הטבע של ישראל. אבל לחברות האנרגיה יש עשרות יחצ"נים, לוביסטים ופרקליטי-שקשוקה למיניהם. מה עושים? כיצד נשפיע אנחנו על חברי הכנסת? למה שהם יקשיבו לנו?

משפיעים פי 100 (וזו לא סתם סיסמא). אתה מצביע בבחירות הכלליות. זה לא עוזר הרבה. הקול שלך הוא אחד מתוך כמה מיליוני קולות, ובינינו: מה לך אם הכנסת לכנסת מושחת מהעבודה,  מקדימה או מהליכוד? אין הבדל גדול. בבחירות בפריימריס לעומת זאת,

א) יש רק כמה עשרות אלפי מצביעים (במפלגות הגדולות), כלומר, השפעתו של הקול שלך גדולה בערך פי 100 מאשר בבחירות הכלליות.

ב) אתה קובע מי יהיו הח"כים. זה המקום לקדם ח"כים מצטיינים כמו  סער ויחימוביץ' ולהחליש ככל האפשר את הפואדים למיניהם.

רבים מהפעילים החברתיים והסביבתיים השקיעו במשך השנים הרבה מאוד כסף וזמן בפעילות. בפועל, ניתן להשפיע באופן משמעותי הרבה יותר, בהשקעה זניחה: מספיק לשלוח מכתב עם צ'ק על-סך כ-60 ₪ – וללכת להצביע פעם אחת. זה לא אומר שאתה "נכנס לפוליטיקה". אתה רק ממקסם את יכולתך, כאזרח קטן, להשפיע.

ומה אם אתה לא מזדהה עם מפלגה קיימת? ובכן, זה לא משנה. ההתפקדות היא לא חתונה קתולית. בטופס ההתפקדות אתה בסה"כ מצהיר, שאתה לא חבר במפלגה אחרת, ושאתה מזדהה עם ערכי המפלגה. סביר שאתה מזדהה לפחות חלקית עם ערכיה של אחת המפלגות. וזה לא אומר שאתה עם המייצגים הנוכחיים של המצע הזה בכנסת. להיפך: אתה מתפקד בשביל לשנות את המצב הזה.

איך עושים את זה בפועל? הפרטים באתר מתפקדים. ואם נתחיל לעשות את זה נוכל לא רק לקוות, אלא גם לדאוג, שתמלוגי הגז יגיעו לציבור. ויש כמובן עוד עניינים רבים שעליהם נוכל להשפיע.

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=696
  • תגובות ב-RSS

6 תגובות לפוסט ”אורחים בבלוג – איתמר כהן על איך להיאבק על תמלוגי הגז“

  1. מאת יואב ספיר:

    רגע, זה אומר שההתפקדות של פייגלין וחבריו לליכוד היתה בעצם… בסדר גמור?

  2. מאת עוגיפלצת:

    אני מתפקדת!

  3. מאת אורי בן-דב:

    כן, יואב. האקולוגיה נגמרת במפלגתיות.
    זו הצעה שיש בה סרחון רב מצד אחד, וחוסר יעילות מטורף מצד שני.
    נתחיל מחוסר היעילות: כדי שזה יעבוד צריך להניח שבאחת מהמפלגות האלה ירוץ מישהו על טיקט אקולוגי ואז נוכל לתמוך בו. המישהו הזה צריך להיות לא במחוזות אלא ברשימה הכללית, וגם זה בתנאי שהפריימריס קורים בקרב חברי המפלגה ולא רק חברי המרכז.
    עכשיו, נניח שהגוף הבוחר בפריימריס הוא אכן כלל חברי המפלגה. מה הסיכוי שיהיה (1) מועמד שאכן יתמוך באג'נדה חברתית/אקולוגית ו(2) שהוא יוכל לעמוד מול המשמעת הסיעתית שתושת בכל פעם שהנושאים החשובים באמת לאנשים החשובים באמת יעלו לדיון.
    התשובה היא: אין סכוי שזה יקרה. על מי שבוחר להכנס לפוליטיקה המפלגתית בנסיון הזוי ונאיבי להשפיע מבזבז 60 ש"ח ומתבזה בחברות במפלגות בעייתיות למדי. אגב – פייגלין הוא דוגמה טובה. הוא לא באמת מצליח שמה בליכוד.
    ולמה מסריח? כי זה לא מוסרי. מפלגה מייצגת תפיסת עולם בסיסיתֿ והצטרפות עליה בלי קשר ולא פעם בניגוד למה שהיא מייצגת זה, במילים הפשוטות ביותר, שקרי. ולא ברור למה מותר לשקר למען תמלוגי הגז.
    מה עושים? תומכים במי שהוא באמת אקולוגי או חברתי. ממשיכים לעודד. כותבים בבלוג של גדי. ההצעה הזו היא מדרון חלקלק שמתאים לדמויי שלומי עוז ז"ל לצעוד בו. לא לפעילי שינוי.

  4. מאת איתמר כהן:

    אורי,
    א. חוסר היעילות: בניגוד למה שציינת, פינס בהחלט רץ על הטיקט האקולוגי, וכמוהו גם הח"כ לשעבר מלכיאור, והשר ארדן, ואחרים.
    בליכוד, בעבודה ובקדימה יש כיום פריימריס פתוחים.
    ב. "מה הסיכוי" וגו': בזמנו הייתי חבר פעיל במפלגת העבודה. זה איפשר לי להיפגש באופן כמעט מיידי עם ח"כ-לשעבר פינס – פגישה שכאזרח מן השורה לא הייתי משיג כל כך מהר. בעקבות הפגישה הנ"ל, פינס נרתם למאבקנו, שהוביל בהמשך להגשת כתבי אישום נגד מפעלים מזהמים בדרום, שהמשרד להגנת הסביבה התעלם מהם משום מה:
    http://cafe.themarker.com/view.php?t=466277
    אם תרצה, אשמח לספק דוגמאות נוספות.
    ג. "נאיביות": נחמד מצידך שאתה מוכן לכתוב על ח"כ מוצלח מחמאות בבלוג. אבל מה הסיכוי שזה מה שיגרום לו לפעול למען הציבור?
    סיכוי קטן מאוד. עם מחמאות לא הולכים למכולת.
    בסופו של יום, ביום פקודה (פריימריס), הח"כ יצטרך להתמודד על חסדי קבלני הקולות, מחפשי הג'ובים למיניהם והתורמים הגדולים. ואז אם הח"כ הזה מתעקש לפעול באמת למען הציבור, ולא לחלק ג'ובים וקומבינות למיניהן תמורת תמיכה בפריימריס, הוא יעוף מהפוליטיקה – כפי שקרה לח"כים רבים וטובים – למשל, פינס, שציינתי קודם.
    הדרך היחידה לשבור את המעגל הזה, היא להתפקד בעצמנו, איש איש על פי השקפותיו, ולהצביע בפריימריס עבור הח"כים שפועלים באמת למען הציבור, כדי לסייע להם להתקדם ולהתחזק.
    ד. "מסריח": לא הצעתי שתומך חד"ש יתפקד לליכוד. הכוונה היא להתפקד למפלגה שקרובה לתפיסת עולמך. שמי שימני יתפקד לליכוד, ומי ששמאלני יתפקד לעבודה / קדימה.
    ה. "שלומי עוז": בדיוק להיפך. הגישה שלך היא, להפקיר את הח"כים ההגונים והמצטיינים לחסדי השלומי-עוזים (או להבדיל, היצחק-תשובה-ים) למיניהם – שרק הם יהיו פעילים פוליטיים, שיחזיקו את הח"כים במקום רגיש.
    הגישה שלנו, היא, לחזק את הח"כים ההגונים והמצטיינים בפריימריס.

  5. מאת עוגיפלצת:

    יואב ואורי, אף אחד לא אמר להתפקד למפלגה שאתם רחוקים ממנה שמיים וארץ, ולהיות סוס טרויאני. כן, קראתי את הפוסט.

    אורי, מה זאת אומרת "מה הסיכוי שיהיה מועמד שאכן יתמוך באג‘נדה חברתית/אקולוגית"? יחימוביץ' היא לא חברתית מספיק בשבילך? היא לא מספיק אמיצה מול בעלי הון? ובקשר למשמעת סיעתית כשנושאים חשובים באמת עולים לדיון – היא לא התנגדה להצעות שבאו מקרב מפלגתה היא (ההצעה של השר הרצוג להפריט מעונות לחוסים, בנימין בן אליעזר והפרטת חברת החשמל)?

  6. מאת אבי:

    אורי,
    הנה עוד נקודה למחשבה:
    התפקדות דומה (מבחינות מסויימות) לרכישת מניה בחברה. אם תקנה מניה בחברה שכיום פוגעת באיכות הסביבה, תהיה רשאי להשתתף באסיפות בעלי המניות, ויקשיבו לדעתך, כי הרי אתה בעל עניין בחברה. נכון, צריך לסתום את האף (תרתי משמע) בהתחלה, אבל לגיטימי ואף רצוי לנסות להשפיע מבפנים.
    זה בדיוק הרעיון של ההתפקדות.
    תאר לעצמך שהשתתפות בפריימריז היתה זכות שמוקנית על פי חוק לכל תושב (כפי שקיים בצורות שונות ברחבי העולם). הרי לא היית מוותר על זכותך הדמוקרטית, נכון? אז למה כשהיא עולה 60 שקל אתה מתנגד לה?
    הצבעה בפריימריס היא זכות וחובה דמוקרטית, לא פחות מהצבעה בבחירות הכלליות.

    אבי,
    צוות אתר "מתפקדים"