מעולם לא היה מצבנו, וגו’

רק הבריטים באמת באמת מבינים מה קורה במזה"ת
כתבה באתר החדשות של ה BBC על שאלת הכוח הרב-לאומי בלבנון מסבירה למה הוא דרוש. העד המרכזי הוא מי שמתואר כ"כפרי" לבנוני, והוא מרצה את כל הפרוש של ה BBC להחלטה 1701 בקליפת אגוז: "אנחנו רק רוצים כוחות או"ם כי הם יכולים להגן עלינו מפני הישראלים."

שלא לדבר על ה Independent שאצל כתב המזה"ת שלו החיזבאללה הוא אירגון צדקה ורווחה המגן על לבנון מפני אירגון טרור בשם ישראל. זה בגלל שאין לנו שר רווחה, תדעו לכם. כשממשלת ישראל תמנה שר רווחה נקנה לו גם אנחנו 12,000 קטיושות. הרווחה הכי טובה היא התקפה, כמו שכל עיתונאי בריטי (כנראה) יודע.

פלורליסיטקלי קורקט
קראתי באתר הגדה השמאלית, שיש להם מדיניות של פלורליזם בפירסומיהם. יש להם שם גם, כמו שאתם אולי יודעים, מאמר נגד מה שכתבתי על השמאל ה"רדיקלי". עניתי כאן בבלוג בהרחבה (ראו מטה). מה שלא ידעתם זה שגם באתר שלהם לחצתי על הכפתור "תגובה" וכתבתי אחת, דווקא מנומסת. משפט וחצי, והפניה למאמר התשובה כאן. לא פרסמו. וואלה. סחה על פלורליזכם.

נתניהו? זאת המסקנה?
בשער של מוסף השבת בידיעות: 45% בעד נתניהו לראשות הממשלה. נהדר. הנה דוגמא למה קורה בעולם מוצף מדיה. מתבלבלים בין "נתניהו לרשות הממשלה" לבין "הדימוי של נתניהו לראשות הממשלה". אבל הסחף ימינה לא מפתיע. רוצים איש חזק. רוצים להראות להם מה זה. שוכחים שטילים הם איום קיומי הרבה יותר קטן מאשר טביעת הספינה הציונית בביצת הדו-לאומיות שהכיבוש גורר אותנו אליה. אבל גם לפי ההגיון הימני, נתניהו זאת בטח לא המסקנה הנכונה. איש חזק? נתניהו? נתניהו התקפל לפי כל משב רוח כשהיה ראש ממשלה, ומכל מי שהיו בתפקיד הזה בהיסטוריה של ישראל, הוא בלי ספק היה הכי גרוע. זאת אף זאת: אחת הבעיות שהמלחמה הזאת חשפה הוא העלמותה של המדינה. זו היתה מלאכתו של נתניהו בתור שר אוצר. הפרטת הכל. לא נשארו שירותי רווחה, לא היו מוסדות שידאגו לחלשים בעורף, לא היה ציוד לצבא. גאיידמק, זה מה שנשאר כדי לטפל בענייני הציבור. ראש ממשלה שימשיך בכלכלה רייגניסטית ויפחית מסים, ויקטין את התקציב, ויגדיל פערים, ויצמצם עוד את הסקטור הציבורי ההולך ומתאדה, זה מה שאנחנו צריכים עכשיו?

כוח רב-לאומי: גם לעזה ויו"ש
הכותרת הראשית בהארץ: שר החוץ האיטלקי: אם כוח האו"ם יצליח בלבנון, הוא עשוי להישלח גם לעזה. זה לא אם קטן. לא הייתי מהמר שהכוח יצליח בלבנון. אבל, אם, אם יחד עם ממשלת לבנון הוא במקרה כן יצליח, כוח רב-לאומי לעזה זה בהחלט הכיוון הנכון. זכויות היוצרים על היוזמה הן של אבו עלא ומוחמד דחלאן, מלפני כמה שבועות. ואם, אם, הוא גם יצליח בעזה, אז לא אפסה תקווה לצאת מיו"ש בעתיד הנראה לעין. זוכרים את סדר הדברים? תוכנית א' היתה לצאת משם עם הסכם שלום. קראנו לזה אוסלו. אוסלו נכשל. עברנו לתכנית ב', לחלץ את ישראל מצרת הכיבוש באופן חד-צדדי. קראנו לזה התנתקות והתכנסות. הקסאמים של החמאס והקטיושות של חיזבאללה חסמו את האופציה הזאת. התוכנית היחידה המועמדת להיות תוכנית ג', כוח רב-לאומי, לא נראתה מבטיחה במיוחד לאור עליבותה של אירופה בהתגייסות למשימה בלבנון. אבל אולי, אולי. יש בזה הגיון פנימי, מפני שזו דרך לסגת בלי שבצד השני של הגבול ייווצר כאוס, שישאיר אותנו שבויים בידי הקיצונים. (עוד על ההיגיון הזה, כאן. ונסו גם כאן, רשימה שניה באמצע העמוד.) השאלה היא לא אם התיאוריה טובה, אלא אם זה יעבוד. קודם כל בלבנון. "אם" זאת אכן מילת המפתח בכותרת של הארץ. הערכה מנומקת, לא במיוחד מעודדת, על סיכויו של כוח בפיקוד איטלקי, תוכלו למצוא כאן, באתר של The New Republic.

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=30
  • תגובות ב-RSS

7 תגובות לפוסט ”מעולם לא היה מצבנו, וגו’“

  1. מאת אריאלה:

    נתניהו הוא כמו אקס שנפרדים ממנו כי הוא לא מתאים בכלל לתפקידו, אבל כל פעם שיוצא להכיר גבר גרוע ממנו, פתאום עולה התהיה, "בעצם, מה היה כל כך גרוע בו?" בד"כ חזרה לאותו אקס עונה לשאלה בצורה הכי טובה: כי הוא לא מתאים.
    חבל שאי אפשר לנהל מדינה כמו משק אקסים.

  2. מאת יהודה כץ:

    יחד עם זאת, בקשר לנתון שפורסם בידיעות ביחס לתמיכה של כ-45% בנתניהו, כשנתוני תמיכה דומים עולים מסקרים נוספים, עולה מתוך סקרים אלה קיום של מעל לחמישים אחוזי התנגדות מפורשים לקוסם. בסוגיה זו מן הראוי גם לציין את "מחאת המילואימניקים" וכוונתי לזו הדורשת התפטרות מיידית של רוה"מ, שר הביטחון והרמטכ"ל. בנוסף לטענת 'הדרג הפוליטי לא נתן לצה"ל לנצח' המצויה ברקעה, הגרסה תוצרת בית לתקיעת סכין בגב, מסתבר לגירסת ערוץ 10 כי אנשים הקשורים בפיגלין היו מעורבים עמוקות במימון מחאה זו.
    יהודה כץ

  3. מאת ילד ירוק:

    אף פעם לא הבנתי את התיעוב האינסטינקטיבי שיש לנתניהו. יוצא לי מדי פעם לדבר עם ידידי שהוא אפילו תומך כלכלת שוק חופשי ומסכים עם המדיניות הכלכלית של נתניהו, ועדיין הוא אומר שהוא שקרן שלא צריך להיות רה"מ.

    אני חושב שהתיעוב כלפי נתניהו (גם שלך), נובע בעיקר ממניעים אי רציונליים. אולי בגלל שהוא מקרין שחצנות (והוא אכן מקרין את זה), או בגלל רצח האופי המתמשך שנעשה לו בתקשורת. אני לא חושב שזה באמת בגלל משהו שהוא עשה.

    הוא משקר? אז מה, גם שרון אמר שדין נצרים כדין תל אביב ואיציק מרדכי אמר בעימות שלא יפרוש מהבחירות. כמעט כל פוליטיקאי שיקר נחרצות בשלב זה או אחר של הקריירה שלו, והיו שם גם שקרים הרבה יותר גרועים מאלו של נתניהו.

    עוד משהו שלא חיבבתי הוא המונחים מהכלכלה הפלקטית שבה אתה משתמש " היתה מלאכתו של נתניהו בתור שר אוצר. הפרטת הכל. לא נשארו שירותי רווחה, לא היו מוסדות שידאגו לחלשים בעורף, לא היה ציוד לצבא". מה לגבי העובדה שהוא הוציא את ישראל מאחד המשברים הכלכליים החריפים בתולדותיה? שבתקופתו ירדה האבטלה והצמיחה במשק עלתה. שישראל כמעט ולא נפגעה כלכלית בגלל המלחמה בגלל עתודות התקציב שנתניהו הצליח להשאיר עקב התנהלות נכונה.

    זה לא כל כך פשוט כפי שאתה מציג את זה, זה לא שחור ולבן. יש כאן עימות בין שתי השקפות כלכליות, וזה עימות שרוב המומחים הכלכליים עומדים בו לצידו של נתניהו. ולא בצד הפופוליסטי של קצבאות לכולם (כשאף פעם לא ברור מאיפה יבוא הכסף).

    נתניהו היה רה"מ הכי פחות מוכשר? מה לגבי ברק שבקדנציה הקצרצרה שלו הצליח רק לגרום למו"מ על הסכם שלא התממש ולנטוע את הזרעים של המדיניות הכלכלית שהובילה למשבר הכלכלי ב2002. שלא לדבר על כך שבתקופתו של ברק היו הרבה יותר הרוגים מבקדנציה של נתניהו.

    אני סבור באמת ובתמים שנתניהו על כל 180 ה-IQ שלו, הוא האדם הכי מבריק, והכי מוכשר שיושב בכנסת. וגם אם הוא פוליטקאי גרוע, הוא האדם שהכי ראוי שיהיה ראש ממשלה. במיוחד ובגלל שהאלטרנטיבות הם אנשים כמו פרץ ואולמרט.

  4. מאת איפה הימים שלא היו:

    תתחדש!

  5. מאת fietsen:

    בקשר לסקרים של הימים האחרונים רציתי לשאול אותך: לפני הבחירות קראתי מאמר מרתק שלך המשווה את תנועת קדימה לתנועה לחיסול העבדות בארה"ב. לא הסכמתי איתו אז,כי ראיתי בקדימה מפלגת יחצנים שהשיגה את כוכה על ידי דיבור בשני קולות, אבל מרתק אותי לדעת מה אתה חושב כיום על התזה הזאת שלך, כאשר הסקרים מדברים על קדימה בת 18-20 מנדטים ומפלגת העבודה בת 15-11 מנדטים, כלומר קדימה פחות או יותר מגיעה ל 8 המנדטים של פרס + 15 המנדטים של שינוי.

  6. מאת fietsen:

    בקשר לאירופופוביה שאתה מפגין (כמו במאמר על 200 צרפתים). אחת הסיבות שצרפת חזרה בה מהחלטתה (והורידה את המספר ל 200) ואח"כ שוב חזרה בה – והעלתה את המספר לאלפיים, וכן הסיבה לתיאור ב בי.בי.סי של האו"ם כמגן על לבנון מפני ישראל הם כי הדיפלומטיה האירופית על פי רוב מתוחכמת יותר מהאמריקאית והישראלית אליה אנו רגילים. על מנת להכניס כח או"ם למדינה ריבונית, אין צורך שהמדינה הריבונית תזמין את הכח הנ"ל אבל כדי שתהיה לו לגיטימציה פנים לבנונית, שיראק חיכה להזמנה מפורשת מסניורה. את הלוקשים הללו סניורה מוכר ללבנונים בצורה שה בי.בי.סי. מוכר בסיפור של הפלאח המקומי – האו"ם יגן עלינו מפני הישראלים.
    ורק על מנת להמחיש זאת, נאמר שהכח בלבנון מצליח.
    מועצת הביטחון מתכנסת ומחליטה את החלטה 5656 שבה יגיע כח בינלאומי בן 40000 חילים לעזה וליו"ש(שעד כמה שידוע למשפט הבינלאומי הם למיטב ידיעתי ישות אחת). כעת, כיצד תמכור לפלסטיני את קיומו של הכח שם? הכח יהיה חייב להגיע בהזמנת אבו-מאזן וכנראה גם הנייה, מטרתו תוגדר כסיוע למשטרה הפלסטינית, והפלאחים בכפרים יצטרכו להיות משוכנעים שהכח של האו"ם בא להגן עליהם מפני צה"ל. כלומר – צה"ל יצטרך להבטיח לצאת מערים וכפרים המוגנים על ידי הכח. כל הצגה אחרת של העובדות תגרום בצדק לתחושת בגידה ומירמור על ידי הפלשתינאים בהנהגתם, וליצירת זירות טרור נגד הכח הזר כמו בעיראק ואפגניסטן-לשם הוא הגיע ללא הזמנה.

  7. מאת איתי:

    לגבי ה"אם" חשוב לזכור משהו שלא מודגש כלל בתקשורת כאן וזה מה ישראל יכולה וצריכה לעשות בשביל שהשיטה תצליח. הדרישה הישראלית הפשטנית מסתכלת רק על מה אנחנו מצפים מהכוח לעשות, אך לא מגדירה כיצד על ישראל להתנהג מול הכוח כדי להפגו לאפקטיבי.

    דבר דומה קרה לנו עם אבו מאזן. ישראל שכנעה את כל העולם (במידה רבה של צדק) שערפאת לא פרטנר, שהוא תומך טרור וגם מושחת ומועל בכספי עמו (יותר מהמושחתים שלנו?). עוד היתה לנו החוצפה להציע רשימת מועמדים לראשות ממשלה ברש"פ.

    אח"כ כשקיבלנו את המועמד שרצינו, קראנו לו אפרוח בלי נוצות, לא הסתרנו את שמחתנו כל פעם שהוא נתן סיבה להתאכזב ממנו.
    כשהוא ביקש שחרור אסירים סירבנו ומרחנו, ובסוף נתנו אסירים לנסראללה, בעבור שלוש גופות ואחד סוחר סמים.

    האם זו סתם איוולת או קונספציה מובנית להריסת כל סיכוי ליצירת פרטנר חזק בצד השני? לא ברור

    אותו דבר עלול לקרות עם הכוח הבינ"ל – אם ישראל תציב ציפיות בלתי סבירות, תתאכזב מהר, ותתחיל לפעול "מעל לראשו" וכך רק תחליש אותו ותגחיך אותו עד שיסתלק.

    שורה תחתונה – אם ישראל טוענת שסיניורה אינו פרטנר, היא צריכה לראות בכוח הבינ"ל פרטנר. כזה שמעבירים לו דרישות תקיפות שעומדים עליהן אך גם מכבדים אותו וגם את מגבלותיו.