אובמה היה הנשיא הכי פורע חוק בעידן המודרני (פורסם גם בפייסבוק)

אני אתחיל לקרוא לפוסטים האלה "עובדות יסוד על אמריקה שלא ידעתם, כי מי שמדווח לכם על זה אין לו צל של מושג".
.
אבל אולי זה שם קצת ארוך. אז אני אמצא אחר. ובינתיים כמה מילים על אגדת נשיאותו המוצלחת של ברק אובמה בתחום מדיניות הפנים, ובאופן ספציפי הרעיון המוטעה שמדובר היה על נשיא ישר ושומר חוק. מדובר על אדם כוחני וחלש שבנה לעצמו לכן מערך שלם של פעולה מאחורי הקלעים, באמצעים נכלוליים, ומאחורי גבן של הרשויות האחרות.
.
אז אובמה, הוא הקדוש של השמאל כמו שאתם ודאי יודעים. ולכן לא תופתעו שהוא גם מגלם את הג'נדה האנטי דמוקרטית של השמאל שיסודה בתפיסה האומרת שהמונים הם גסים, מטומטמים, גזענים ולא ראויים למשול. לכן, אבומה, כמו האליטה בישראל, חתר להדיר את הציבור ונבחריו מתהליכי קבלת ההחלטות, ולצורך כך לא בחל בפרימה של שלטון החוק, ובדריסת הדמוקרטיה, ובביטול בפועל של הפרדת הרשויות. וזה מצחיק, כי בזמן שמסבירים לכם ב"עיתונות" שטראמפ הוא פורע חוק נורא (זה לא נכון עובדתית) דווקא אובמה היה, כפי שכותבת קימברלי סרטסל מהוול סטריט ג'ורנל, הנשיא הכי פורע חוק בהיסטוריה המודרנית של ארצות הברית. גם הניו יורק טיימס הודה שממשל אובמה התאפיין ב"בולדוזריות ביורוקרטית" יותר מאשר ב"חקיקה שקופה".
.
המונח "פורע חוק" לצורך דיוננו כאן הוא לא איזו קללה. הכוונה היא לדבר ספציפי: הפעלת והגדלת הרשות המבצעת באופן שנוגד את החוקה, הנוהג, והחוק. ואובמה הגדיל מאד לעשות בתחום הזה. כמה דוגמאות:
.
דברים שהוא לא הצליח להעביר בקונגרס, הוא כפה באמצות צווים נשיאותיים. או חמור מזה, יצר חוקים על ידי רשויות רגולטוריות, שהסוו אותם כ"נהלים" (רגולציות). כלומר לקח דברים שלפעמים הקונגרס *כבר דחה* במפורש, ואז דחף אותם בדלת האחורית בתור "נוהל". במיוחד שימושי לצורך זה היה הגוף הכל יכול של ממשל אובמה, הרשות להגנת הסביבה – מפלצת מנהלית שכופפה את כל מה שעמד בדרכה. שלא תתפלאו על למה משתיקים בכזאת תקיפות כל מי שחולק על התיאוריה של גזי החממה כסיבה להתחממות גלובלית. זה קריטי לתחזוקתה של המפלצת.
.
לפי סקירה אחת של המרכז לחקר הרגולציה באונברסיטת ג'ורג' וושינגטון, אובמה העביר 490 "נהלים מרכזיים" כלומר נוהלים שעלותם היא מעל 100 מיליון דולר. זה חור ענק בתקציב שעליו אמור הקונגרס לשלוט באמצעות חקיקה.
.
לאחר שבשנים הראשונות הוא הודה ששינוי מהותי של מדיניות ההגירה דורש חקיקה, הוא בכל זאת העביר אחר כך שינויים מסיביים במדיניות ההגירה באמצעות צווים נשיאותיים. כשב 2014 הוא ניסה לתת בצו נשיאותי חנינה למיליוני מהגרים לא חוקיים, בית המשפט פסל אותה כבלתי חוקית בעליל. (מזכיר לכם שאת הצו המושמץ של טראמפ נגד הגירה מ 7 מדינות שנחשבו ליצואניות טרור, בית המשפט דווקא אישר, למרות כל הרעש).
.
חלק מהשינויים בחקיקה של האפורדבל קר אקט (מה שנקרא אובמה קר) נעשו אחרי החקיקה, באופן אנדמיניסטרטיבי, ובלא סמכות חוקית.
.
הוא גם רמס את סמכותן של המדינות ועל חלקן איים במניעת תקציבים אם לא יקבלו את תוכניות אובמה קר.
.
הוא השתמש ברשות המיסים כדי למנוע מעמד של פתור ממס מעמותות של ברי פלוגתא פוליטיים.
.
טוב, בואו לא נרחיב כאן את הדיבר על איך הוא עשה שימוש באף בי איי וברשויות הביון כדי להכשיל את הקמפיין של טראמפ. כתבתי על זה מספיק במקומות אחרים (כאן תוכלו למצוא את הגרסה פתוחה של המאמר הארוך שלי בנושא מהארץ).
.
הוא עקף את הסנט בנושא חוזים בינלאומיים כדי לחתום על הסכם פריז. אבל מה שעוד יותר גרוע הוא שהסכם הגרעין עם איראן הוא בעצם באופן פורמלי לא הסכם אלא החלטה של מועצת הביטחון, כך שגם כאן הוא עקף את הסנט והצליח להכניע את ההתנגדות בעיקר על ידי זה שהוא שיקר לאמריקאים במצח נחושה לגבי הכספים שהוא נתן לאיראנים, חלקם במכולות של מזומנים. (ועל זה ראוי להוסיף שהוא ניצל את דעיכת העיתונות בעידן האינטרנט כדי לבנות תיבת תהודה שתמכור לציבור שקרים גמורים על העיסקה. בהעדר עיתונאות עצמאית, עיתונאים נעשים מכורים להדלפות. הבית הלבן של אובמה ידע לתפעל אותם היטב, וגם לחנך אותם. דובר בכיר של ממשל אובמה אפילו השוויץ אם אני זוכר נכון באיך העיתונאים הטמבלים חוזרים כמו תוכים על מה שאומרים להם, אבל אני לא זוכר איפה. אם אמצא, אוסיף פה למטה).
.
כל זה כמובן בשם הנאורות, לא הדמוקרטיה. כלומר בצורך להגן על הנאורות מפני ההמונים, כלומר מפני הדמוקרטיה. מפני כל אותם פרימיטיבם שהוא קינה אותם "קלינגרז" נאחזים. בקיצור כאלה שלא מבינים ש"מוכרחים להתקדם" לעבר שירותים לטרנסג'נדרים.
.
ולכן היה לו כל כך חשוב שהילרי תיבחר, מפני שכל כך הרבה מה"מורשת" שלו נבנה באופן חצי חוקי על צווים נשיאותיים, שנשיא אחר יוכל בעתיד לבטל הכל, בלי שהוא זקוק לקוגרס לשם כך. הילרי היתה אמורה להיות קבלן הביצוע של עיגון בחקיקה של מה שאובמה כפה מהאוויר הכחול של השמיים, בשם סמכותו כנשיא. נשיא עויין ללעומת זאת, יכול לבטל הכל כמעט. וזה מה שאכן קרה, כמו שאתם יודעים. טראמפ הוא מפעל סיטונאי לביטול רגולציות של אובמה, והוא גם ניגודו בעניין הזה: טראמפ הכניס הכי פחות רגולציה מכל הנשיאים בעידן המודרני. וזה דבר קריטי, מפני ששלטונה של אליטת הניידים נשען תמיד על הגדלה של המדינה האנדמיניסטרטיבית על חשבון הגופים הנבחרים.
.
הסקירה הזאת היא תמצית (פלוס קצת) מתוך פרק בספרה המרענן של קימברלי סטרסל, כתבת בוול סטריט ג'ורנל. הספר נקרא "התנגדות (בכל מחיר)", והוא עדיין לא תורגם, ושאת חציו היה לי כיף לקרוא בהתקף נדודי שינה אמש). אבל אלה לא דברים חדשים, וכל מי שעוקב אחרי העיתונות היותר איכותית בימין יודע את זה. והוא גם יודע כמה הושחתה עיתונות השמאל, וכמה צריך להיות זהיר בכל הסתמכות עליה. הספר של סטרסל דן גם בזה, כמובן. שהרי הוול סטריט ג'ורנל הביט בתיעוב על מה שקרא למקביליו הליברליים המכובדים לשעבר.

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=976
  • תגובות ב-RSS

תגובה אחת לפוסט ”אובמה היה הנשיא הכי פורע חוק בעידן המודרני (פורסם גם בפייסבוק)“

  1. מאת RachelCK:

    כרגיל, חצי אמת. מעניין למה אובמה עקף את הסנט…
    מצער לראות שאתה שבוי בקונספציה ומנסה להצדיק אותה בכל דרך. לפעמים צריך רק שכל ישר כדי לדעת למי להאמין ולמה להקשיב. לפעמים לטובת משהו ראוי צריך ואפשר לנקוט אמצעים לא חוקיים. ע"ע העברת התיקון ה-13 לחוקת ארה"ב על ידי אברהם לינקולן האוסר על קיומה של עבדות. ארה"ב היא מדינת עולם שלישי בכל הקשור לבריאות הציבור, כל האירגונים והמוסדות המעורבים בבריאות נגועים בניגודי עניינים מובנים, נדרשת התערבות פדרלית כדי לשנות את החרפה הזו. לאובמה לא היה רוב בקונגרס והסנט, הוא עשה ככל יכולתו נגד כוחות רשע אמיתיים. טראמפ הוא מראשי כוחות הרשע מאז ומתמיד בארה"ב. אדם לא מוסרי מכל זוית שלא מסתכלים.