הרצאה של מייקל וולצר על הדה-לגיטימציה של ישראל

מייקל וולצר הוא אחד ההוגים הפוליטיים החשובים של זמננו. איש שמאל, עורך כתב העת Dissent. ההרצאה ניתנה ב Global Jewish Forum, ואפשר לקרוא אותה כאן.

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=804
  • תגובות ב-RSS

4 תגובות לפוסט ”הרצאה של מייקל וולצר על הדה-לגיטימציה של ישראל“

  1. מאת סמולן:

    הוגה פוליטי חשוב או לא, יש כאן סוג של בעיה קלאסית מחד, סטנדרטית מאידך, ולא הכי פתורה. הנה היא. ראשית, וולצר הוא חשוב, כך שלא יכול להיות שהוא אומר שטויות. שנית, כאשר מדובר בנו, הוא אומר שטויות. מה עושים ?

    מה השטויות? ובכן. ראשית, וולצר טוען באריכות ובכיינות שיש אי הגינות בהיקפי וצורת ההתייחסות לישראל ופשעיה: מגיע לעולם לתפוס גם פושעים אחרים, כבודו. בשלב הזה, האנטי-ציוני הממוצע – באמת שלא נדרש יותר מזה – יצביע בפני הקהל והאל על כך שעדיין מדובר בפושע, ושאם כבר רוצים לתפוס אחרים, בואו קודם נכניס אותו למעצר. שנית, וולצר טוען שישראל היא המדינה הפוסט-קולוניאליסטית הראשונה, ושאפשר היה לצפות שמישהו יכתוב משהו שמעביר את האחריות והאשמה על מה-שקרה-עם-הערבים לבריטים. שוב, ירים את ידו (או ידה, די לשוביניזם) הצד השני, ויצביע על כך שמשהו נורא קרה לערבים, ושהמשהו הזה לא היה קורה בלי יהודים, ושהפוסט-קולוניאליזם לא קשור בכלל לתיקון העוול: העוול יתוקן על ידי סילוק סוכני העיוול, כלומר היהודים. בשלב הזה, תציין האנטי-ציונית שוולצר עצמו טוען במהירות ולדבריו מתוך אהבה כנה, שישראל היא מפעל קולוניאליסטי, שפרקטיקות המלחמה שלה רצחניות וברוטאלית גם כשהצדק איתה (אם מתעלמים מהיותה מפעל קולוניאליסטי), שהיא נשלטת על ידי רבנים חשוכים, ומקיימת בפועל סוג של אפרטהייד כלפי אזרחיה הערבים. בכללי, פרט לעניין הרבנים החשוכים, אפשר להצביע על כל אחת מהתמונות הקשות שוולצר מעלה, כדי לפסול את הלגיטימיות של ישראל. לזה התכוונתי בכך שהוא אומר שטויות: כל מאמץ האמונה שלי – ואין לי הרבה – נדרש כדי לראות אותו בתור ידיד שוחר טוב, ולא איזה קומבינטור חכם ולעגני. למה ? כי הוא חכם ומוכשר מכדי שלא ישים לב לשילוב הלא-לגמרי-עובד של הטיעונים בתשובתו.

    לפני שמישהו יקפוץ ויסביר למה וולצר התכוון, אני מבקש לבצע את התרגיל הבא: לנסות לקרוא את הטיעונים האלו כאילו הם באים במבטא צרפתי. או יפני. או משהו שינתק אותם מהזיהוי עם וולצר. התוצאה, במקרה שלי, הם שהם יצאו גרועים: בלי הסמכות של וולצר הם אבק פורח. שטויות.

    מכל מקום, בואו נדלג במהירות: ישראל לא מפעל קולוניאליסטי. הציונים לא ביצעו פשעים כנגד אויביהם: הם אשמים, לכל היותר, במה שכונה בהלכה "רחמנות על אכזרים". כולל במלחמות האחרונות (אם כי תמהני מה וולצר היה אומר לו ידע שהוא מתארח בבלוג שתומך בקיומו של סעיף 35 במניפסט של השמאל הלאומי… המממ… לתשומת לב הקוראים האנטי-ציונים, זה יכול להיות מעלל חביב). הרבנים לא שולטים על כלום, בקושי יש להם זמן להתחבא ממסע השו"ת בסמס. אפליה של אזרחי ישראל הערבים: אם מניחים שעמדותיהם הפוליטיות של האזרחים הערבים משתקפות בחברי הכנסת הערבים, אפשר להניח שמדובר באויבים של היהודים, ושהיהודים אוחזים בעמדה ליברלית באופן קיצוני כלפי האפשרות של אויב בתוך האלקטורט (נכון, זה יותר מורכב מזה, וזו בדיוק הטענה שלי).

    אבל לא ברור לי בכלל מה גורם לוולצר לחשוב שהוא מבצע מלאכה מועילה באסופה הלא-קוהורנטית שלו. באמת. אם הוא רוצה לעזור, שיבוא הנה וילמד פילוסופיה פוליטית, או בישול, או מה שהוא יודע ללמד. אפולוגטיקה, נראה לי, לא באה לו טוב.

  2. מאת דודי:

    גדי ושסמולן,

    אם היה לוולצר מינימום יושר, הוא היה מודה שסטנדרטים כפולים (שהם הבסיס לנאומו למעשה) הם האינדיקטור הראשון והמשמעותי ביותר לגזענות. בתור חובבי לוגיקה מערבית, אנחנו חייבים להודות שזה לא מפתיע ולא חדש. מאות שנים ראינו את תופעת שתי-הרשויות של אחד העם – בביתי אני ליברל יפה נפש ובבואי לדון את ישראל אני איסלמיסט פונדמנטליסטי.

    וולצר אינו ישר עם עצמו ולא איתנו. ללא ירידה לשורש הבעיה, אפליית היהודים משאר אומות העולם, לא יתאפשר פיתרון וגם הסברי השמאל המתקדם נוסח וולצר ישמעו אפולוגטים וחלשים. כמו שטוען, ובצדק, סמולן.

  3. מאת אבי34809:

    סמולן, מה העניין עם סעיף 35? לא ברור לי…

  4. מאת אהרן:

    תודה על הקישור
    ועוד בקשה, למישהו יש מושג איפה אפשר למצוא את ההרצאה באודיו? פשוט אין לי כוח לקוראה ואני מעדיף לשומעה.