מאמר של תושבת עמונה לשעבר

באדיבות יפעת ארליך תוכלו למצוא כאן את המאמר שלה שפה הולכת ונעלמת שפורסם בנקודה, לפני ההתנתקות, ועוסק בשאלת ההסברה של המתנחלים. הטענה של ארליך היא שמתוך כל ניסיונות ההסברה של המתנחלים, האישי והסנטימנטאלי, למרבה צערה, עובד יותר מן האידיאולוגי והלאומי.

אני מביא אותו מכמה סיבות, ואף אחת מהן היא לא שאני מסכים איתו. מעל הכל אני לא שותף לדעה הרווחת במחנה המתנחלים שההתנתקות לא היתה אידיאולוגית: היא היתה ניצחון העמדה הלאומית-ציונית, על הדו-לאומיות שאליה גורר הכיבוש. לכן המתנחלים התקשו לנסח אידיאולוגיה שתהיה מובנת בשפה שאינה דתית. אבל הדברים האלה מוכרים. מעבר לאי-ההסכמה, כדאי לקרוא את הדברים. ראשית, משום שאנחנו רגילים לפובליציסטיקה של המתנחלים בעיתונות המיין-סטרים, ושם לא ניכרים בה לבטים. זה לא משקף את המצב האמיתי. לעתים בכתבי העת המגזריים אפשר למצוא משהו יותר קרוב לאמת, והיא שיש שם לבטים לא מעטים. המאמר פותח צוהר, בעיני צוהר מעניין, לחלק מאלה. ברקע כדאי לזכור שאחת הדאגות העיקריות של המתנחלים ערב ההתנתקות ואחריה היתה התחושה הגוברת שהם נתפשים כסקטור צר, ולא כהנהגה. שנית המעבר לשפת זכויות האזרח שאיפיין את המחנה הכתום נראה רק כאופורטוניזם מבחוץ, אבל מבפנים היו לו השלכות מפתיעות, והוא גם הפך במה למאבק בין הממלכתיים למשיחיים. המשיחיים התחילו לדבר בשפת הרב-תרבותיות (על דורסנותה של ה"הגמוניה" שהיא "אשכנזית-חילונית-שמאלנית") וטיפחו את תודעת הקורבנות לקראת ובעקבות ה"גירוש"; זאת היתה עמדה, שכמו הרב-תרבותיות ה"שמאלית", ביקשה לקעקע את המרכז המשותף. ממלכתיים, לעומתם, דיברו בשפה דומה מאד, אבל אותם מושגים שימשו אותם כדי לתאר את הדמוקרטיה כמסגרת המאפשרת אחדות למרות הריבוי (וכבר הבאתי כאן, נדמה לי, הפניה לדברים שכתב הרב יובל שרלו ברוח זו).

מעבר לשאלת הכיבוש, אני דווקא שותף לארליך בעניין אחד: גם אני לא אוהב את הרדוקציה של השפה המוסרית לזכויות פרט בלבד, ואת הסנטימנטליזציה של השיח הציבורי. אלא שאני לא חושב שזה עניין, כדבריה, "פוסטמודרני". זה חלק ממצעד הניצחון של השקפת העולם הליברלית, שאצלנו הצליחה לצייר את עצמה איכשהו כ"שמאל." גרשום שוקן היה מתהפך בקברו. דווקא מצחוק.
אבל אתם מוזמנים לקרוא את המאמר ולשפוט בעצמכם, ושוב תודה ליפעת ארליך על רשותה לפרסם אותו כאן.

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=69
  • תגובות ב-RSS

6 תגובות לפוסט ”מאמר של תושבת עמונה לשעבר“

  1. מאת אביגיל בכלר:

    התיאור של ארליך של בני הדור השני בהתנחלויות, נכון ומדויק גם למדינת ישראל ולבניהם של החלוצים והמעפילים למיניהם, בוני הארץ. אז אולי הדור השני (שאליו אני משתייכת) עוד היה מושפע מאידיו המשכרים של המפעל הציוני והאינדוקטרינציה של הכלל, החברה, המדינה, ההקרבה, אבל הדור הבא אחריו כבר לא. ישראל עוד יותר מובנת לו מאליה.
    אבל למה אתה מתנגד לטענה שלה על הפוסט מודרניזם? היא צודקת כשהיא מתיחסת אל השיבה לטבור, אל ההתרכזות באני ובעצמי ובי ובאנוכי כאל גורם שמחד צריך להכתיב את טקטיקת ההסברה שלהם, ומאידך מאיים על חוסנם של היסודות האידיאולוגיים אפילו של המתנחלים עצמם.
    אפשר לקרוא לזה "מצעד הניצחון של השקפת העולם הליברלית", אבל אולי אותה השקפת עולם גם הרימה תרומה קריטית להלכי הרוח הפוסטמודרניסטיים שכובשים כל חלקה טובה.
    יש מחיר גם לנצחונה של השקפת העולם הליברלית! אולי אלה שני היבטים, או שתי רמות, של אותו הדבר.

  2. מאת חוד התער:

    אשמח אם תוכל לכתוב תיאור מתומצת של השקפת העולם הליברלית.

  3. מאת רועי:

    מאחר וצונזרה תגובתי הקודמת, אשאל זאת בנימוס תוהה הפעם, האם הבנתי נכון,ואתה טוען שהליברליזם משפיע על הציונות הדתית?

  4. מאת גדי טאוב:

    לא זכור לי שצינזרתי תגובה, אז אתה מוזמן לשלוח אותה שוב. והתשובה היא לא. אני לא חושב שהציונות הדתית מושפעת מהליברליזם. אני חושב שחלק גדול ממה שאנחנו קוראים לו היום שמאל בישראל לא רק מושפע מהליברליזם, אלא הוא זן של הליברליזם. כלומר הוא ימין חברתי. זה בדיוק האנשים שמרכס פעם לגלג עליהם שהם תומכים בזכותם של העניים לגור מתחת לגשר. שמאל לא יכול לדבר רק על זכויות ולהישאר שמאל. בלב ההשקפה השמאלית נמצאת הסולידריות, והרעיון הזה נדחק החוצה מהשיח הציבורי שלנו.

  5. מאת רועי:

    אם לא כך, אז איך אתה מסביר את המעבר לשפת זכויות הפרט בציונות הדתית?
    [בתגובתי הקודמת שכנראה לא הגיעה שאלתי אם זה לא מוגזם להאשים את הציונות הדתית בליברליזם, כך אני הבנתי מהקשר בין הפסקה האחרונה למה שנאמר בפסקה השניה]

  6. מאת יורם:

    המאמר של יפעת מקומם בהיבט אחד מרכזי: היא טוענת לאי האפקטיביות של הטיעונים האידאולוגיים משום שהאידאולוגיה מתה עבור החילונים (ועבור הנוער הדתי, יש לשמור על הגינות). לא מתקבלת מבחינתה האפשרות שקיימת אידאולוגיה נגדית והיא לא פחות ערכית, שמצדדת בהתנתקות (ובאלו שיבואו אחריה) מסיבות מוצקות לא פחות מהישענותה על ההבטחה של הקב"ה לאברהם.
    מאחר שאני חי בקרב האוכלוסיה הזאת, כחילוני הנשוי לדתייה וגר מעבר לקו הירוק, אני פוגש לא פעם בגישה הספק סלחנית הזאת כלפי מצדי ההתנתקות למיניה, האומרת "בסדר, אין לכם אידאולוגיה, מה לעשות. להורים שלכם היתה, לכם אין. אנחנו, אגב, מחליפים את ההורים שלכם כציונים החדשים."
    אני מחבר את הדברים לאלו שנאמרו במאמר ב – nrg על פיהם אתה מצר על העובדה שמינפו את ספרך לטובת הוקעת החברה החילונית במקום להסתכל פנימה בביקורתיות. ובהקשר אותו "מידע פנימי" שאני נחשף אליו מתוקף היותי גיס חמישי בחברה הדתית, אני מרגיש שיש רבים שאני פוגש שהם בעלי תפיסה מפוכחת ואפילו, שומו שמיים, מתונה ואחראית. הרבה יותר ממה שאפשר לקרוא בעיתונות המגזרית. אי חשיפת הפרגמטיזם הזה הוא בין השאר טקטי (וגם בוש השתמש באותה טקטיקה כשאמר "תגידו לצפ' קוריאנים שאני משוגע").
    לא אמשיך כי אני בדרך לקנות את ספרך !