ציטוט – שלמה אבינרי על חזון הרצל מול המציאות בישראל

על שלושה דברים העמיד הרצל ברומן "אלטנוילנד" (1902) את משטרה של מדינת היהודים העתידית: על הסולידריות החברתית, על השוויון האזרחי בין כל תושביה ועל מציאת איזון עדין בין חירות הפרט למעמד הדת ברשות הרבים. שלושתם מבטאים את עקרונות מסורת הנאורות הליברלית והמהפכה הצרפתית – החירות, השוויון והאחווה. שלושתם אכן היו אבן פינה למדינת ישראל כפי שהוקמה על ידי התנועה הציונית, ובשלושתם חל באחרונה כרסום מדאיג. לא הרבה תנועות לאומיות התברכו במסמך מכונן כ"אלטנוילנד": תנועות השחרור הלאומיות באירופה במאה ה-19 היו אמנם משופעות בפרוגרמות ובדקלרציות, שבהן הצדיקו את הלגיטימיות שלהן ושטחו את טענותיהן כלפי מדכאיהן ואויביהן, אך ייחודו של החיבור "אלטנוילנד" הוא בהצגת מדינת הלאום היהודית כפי שתיראה לאחר שתקום. בשעתו, היה זה אקט תעמולתי רב עוצמה; כיום עשוי החיבור לשמש למדינת ישראל הקיימת אספקלריה, שבה ניתן להשוות את החזון למציאות. (למאמר המלא בהארץ…)

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=597
  • תגובות ב-RSS

2 תגובות לפוסט ”ציטוט – שלמה אבינרי על חזון הרצל מול המציאות בישראל“

  1. מאת נתן .:

    הדברים שכתב הרצל הם נכונים אבל מה שהופך אותם למופלאים ממש נעוץ בעובדה שכאשר הוא כתב את הדברים הללו , באירופה לא היתה זכות בחירה לנשים, בארה"ב לא היתה זכות בחירה לשחורים רוב הארצות בעולם היו דיקטטורות מסוג זה או אחר, הקולוניאליזים היה בשיא כוחו והרעיון שלכל עם מגיע מולדת נשמע הזוי לחלוטין, וב"סדנאות היזע" של המהפכה התעשיתית העסיקו אנשים 15 ואפילו 20 שעות ביום .

  2. מאת אנונימי:

    ממש הפלסטינים יהפכו להיות חברים שלנו , ביחד עם החברה מריאד' שנייה אחרי שנצא מהשטחים….
    האנרגיות ישמרו , הדיסקט יוחלף , ישראל תשאר תחת התקפה ותאבד עוד יותר , בשם הבינוניות. בסופו של דבר תהייה בריחת ממון ומוחות ונסיים באותה חורבה שהארץ הייתה שרוייה בה מזה אלפי שנים כשהיא לא הייתה מרכז של שומדבר.

    חו. מזה המדינה הדו לאומית שלכאורה המתנחלים מביאים הוא שטות גמורה , במקרה ותהייה סכנה לכך ישראל תמיד יכולה לסגת חד צדדית מהשטחים , האו"ם ידפוק את ראשו בתקרת הגינויים והכל יעבור. נגיע לאותו מצב כמו אחרי כל מיני שיחות , עם בונוסים.

    פרט לזה יש עדיין את הבעייה של הערבים הלכאורה ישראליים , שלא ממש רוצים לעבור שום אסימילציה והם ערבי אש"ף לכל דבר ברובם המוחץ. מה תעשה מולם כדי למנוע את המדינה הדו לאומית? או שמא אתה סומך על עוד עליות , ממאדים אולי שימנעו א תהרוב הערבי שישים את טיבי ברוטציה ואחרי זה ראש ממשלה\נשיא תלוי במשטר….?

    קל מאוד להיות שטחי , ככה אפשר בהחלט לצדד בבכל מה שבא לך ולעשות פוזות.