ביקורת ספרים: עיניה התכולות

עניינים שבלב

על עיניה התכולות מאת לואיס באיארד
תרגום אופירה רהט הוצאת כתר/עברית  458 עמודים

מאת יעל מאורר

אדגר אלן פו הנחשב לאבי הספרות הבלשית המודרנית ולאחד מחלוצי ספרות האימה והמסתורין, הוא הגיבור הבלתי צפוי בספר המתח הבלתי שגרתי הזה. לואיס באיארד מתבסס על אפיזודה קצרה בחייו הקצרים והסוערים של פו שנשלח על ידי אביו המאמץ ג'ון אלן לאקדמיה הצבאית "ווסט פוינט".באיארד פותח את הספר בשנה בה הצטרף פו לאקדמיה. בשנה זו, על פי העלילה המומצאת של באיארד, מתרחשים באקדמיה הנודעת שורת מעשי רצח מזוויעים. גאס לאנדור, בלש מנוסה ממשטרת ניו-יורק מגויס לפענוח התעלומה, פו מציע את שירותיו כבלש חובב ובין השניים מתפתחים יחסי בן-אב המפצים במידת מה  על הקשרים הבעייתיים—של לאנדור ושל פו—עם דמות אב נוקשה וקפדנית .

 מבלי לגלות את הסוף המפתיע, אפשר רק לרמוז שמערכת היחסים  בין שתי הדמויות היא  מורכבת ורבת פנים. אבל "עיניה התכולות" אינו רק רומן בלשי משובח. הספר מהווה גם מחווה פיוטית לדמותו החידתית של פו ומתרכז במהות הטקסט השירי, וטקסטים ספרותיים ככלל, כמכונני משמעות ומפרקיה, בעת ובעונה אחת. 

כך למשל הפואמה הפותחת את הספר היא כתב חידה המוביל לבסוף לפתרון תעלומת הרצח ,אך במקום אחר בספר דווקא קריאה מוטעית של טקסט מביאה לפתרון שגוי, המכוון את מהלך העלילה עד להתרה הסופית ולפתרון הנכון. זהו מהלך אופייני לספר בלשי, אך בספר הזה  הוא הופך גם לאמירה המהדהדת את כתביו של פו על הטקסט כאובייקט חידתי שיישאר תמיד מחוץ לטווח הבנתנו. "עיניה התכולות" הוא  ספר על ספרות, ועל הדרך שבה מעשי רצח הם לפעמים גם מעשי אהבה. מומלץ בחום , ולא רק לאוהבי הז'אנר.

יעל מאורר מלמדת באוניברסיטת תל אביב בחוג לספרות אנגלית ולמודים אמריקאים ובסמינר הקיבוצים.

(הערת המערכת: הבמה פתוחה לביקורות ספרים, על ידי מקצוענים וחובבים כאחד. אשמח להצעות.)

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=435
  • תגובות ב-RSS

אין אפשר לפרסם תגובות כרגע.