ייצוג העלבון המזרחי – על מה הוויכוח?

הויכוח בפוסט הקודם גלש למי ציטט את מי מחוץ להקשר, מה שנראה לי שולי. יש כאן עניין עקרוני ויש בו עמדות עקרוניות. לשיטת כמה מן האינטלקטואלים המתארים את עצמם כ"רב-תרבותיים" בהשקפתם, ושלדעתי, כמו כמה מן המגיבים למטה, הם אתנוצנטריים בהצהרותייהם וספוגים באמריקניזמים בפועל, עצם הרעיון שמישהו שלא מן הקבוצה ידבר על הקבוצה זה דבר חשוד. אני לא קונה את זה. המזרחיות כמו האשכנזיות אינן מהויות בלתי חדירות, לא נתפשות מבחוץ, מיסטיות. אמפטיה מאפשרת להבין הרבה, ולעוז היתה גם אמפטיה וגם אומץ. וגם, צריך להוסיף, סירוב לקיטש המוסרי הזה שנעשה אופנתי.

אני לא קונה את זה שיוסי יונה, מהיותו מזרחי, הוא מייצג אותנטי, או טוב יותר של המזרחיים. מה חושבים רוב המזרחיים בישראל אפשר ללמוד לא רק מכתבי מייצגיהם-במינוי עצמי, הרחוקים ככל שאני יכול לראות מדעת הרוב הזה (שהוא ציוני כמעט כולו), אלא מדרכי הצבעה, יצירות אומנות של מזרחיים ושל אחרים,, תיעוד עיתונאי וכו'. כמה חסרת שחר היא הטענה שבגלל שעוז אשכנזי הוא לא מבין את הכאב או לא מסוגל לתעד אותו, וכמה טפשית הטענה שבגלל שאני אשכנזי, אני צריך סופר אשכנזי שיסביר לי מה מרגישים המזרחיים, כי אחרת – אשכנזי שכמוני – אני לא אהיה מסוגל להבין. 

אבל כל זה לא היה חשוב לולא מה שקורה בפעול הוא שהדוברים במינוי עצמי בשם המזרחיים, חניכי גישות אמריקאיות, מפיצים כאן השקפות מפוררות סולדריות, והשקפות כאלה הן מאד נוחות לאקדמאים בעלי קביעות, אבל הרסניות לקבוצות שוליים מעוטות אמצעים. זה שהם גוררים כל מיני שוחרי טוב להתנצל על אשכנזיותם, במקום להביט נוכחה במצוקה ולנסות לתקן אותה, זה דבר מכוער ולא מוסרי. תסלחו לי, אבל אני לא מתכוון להשתתף בשיח האשמה הצבוע הזה, שפוגע בחלשים בעודו דורש בלעדיות על ייצוג סבלם. מאחר שכתבי על זה די בהרחבה, אני לא רוצה לחזור על הדברים כאן, ומי שמתעניין מוזמן לעיין במאמר "אנחנו לא סלט פירות".

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=399
  • תגובות ב-RSS

54 תגובות לפוסט ”ייצוג העלבון המזרחי – על מה הוויכוח?“

  1. מאת עידו לם:

    האשמה של יעל אותי במהותנות היא בעייתית ולא רק בגלל שיש בה מן הגזענות היא יכולה להיות חרב פיפיות לטיעונים שלך עצמך, למשל אם אני אובייקט ויכול להזדהות רק עם הצד שלי כלומר האשכנזי אפשר לומר עלייך אותו הדבר שבתור מזרחית את יכולה רק לחשוב על הצד שלך ולכן ממילא אין טעם לנהל שום ויכוח כי הרי אף אחד לא יכול להעמיד את עצמו בצד של השני.

  2. מאת ניר ר.:

    התכוונתי, אופיר, לבעלי עמדות זהות לשלך בסוגיית הפונקציה שממלא השיח העדתי בישראל; ועדיין, אם הנימה השתמעה כקנטרנית באופן אישי אני מתנצל. אשמח להמשיך את הדיון באופן ענייני יותר בקרוב.

  3. מאת שיר:

    RS ואופיר, אני לא מבין למה בעייתי שישראל תהיה מדינת הלאום היהודי.
    בגלל שזה מוציא את הערבים מחוץ לכלל? הרי מיעוטים לאומיים יש בכל מדינות המערב, מה הרבותא?

  4. מאת Lorenzo:

    Your report is very interesting indeed.
    I invite You to see my Italian-Estonian site http://www.pillandia.blogspot.com
    You'll find a rich collection of photos of political borders from all the world.
    Best wishes!