הודעה מהיום של התובע הכללי, ביל בר: כנראה לא תיפתח חקירה פלילית נגד אובמה וביידן

הודעה מעניינת מאד של ביל בר ושווה לקרוא את מה שפורסם ממנה במילותיו. כמה מילים, אם כן, על תוכנה של ההודעה ועל המשמעות של הדברים.

ביל בר התובע הכללי של טראמפ הודיע היום שככל הנראה אובמה וביידן לא יובאו לחקירה פלילית על פי המסתמן מעבודתו של התובע המיוחד ג'ון דורהאם, שמונה לחקור כיצד ולמה נפתחו חקירות נגד טראמפ על פי תיאוריה קונספירטיבית מופרכת כאילו הוא סוכן של פוטין.
.
יש בהודעתו כמה אלמנטים שכדאי לשים לב אליהם, והראשון הוא שביל בר לא ייתן, כך אמר, להפוך את החקירה למכשיר נקמה. "זה לא יהיה תרגיל של מנה כנגד מנה", אמר. "הדרך היחידה למנוע סטנדרטים כפולים היא להחיל אותן אמות מידה על שני צידי המעבר [כלומר על שתי המפלגות]". זה כשלעצמו ראוי להערכה וגם מסביר למה כל הניסיונות להכפיש את בר כבובה של טראמפ משכנעים רק את המשוכנעים מראש.
.
שנית, הוא אומר, במשך זמן רב מידי מערכות האכיפה גויסו למטרות פוליטיות. בקטע שלא צוטט בידיעה שבעיקר עליה הסתמכתי כאן, הוא אומר מילים חריפות מאד על מה שנעשה תחת ממשל אובמה: "מנגנוני האכיפה והמודיעין של ארצנו היו מעורבים בקידום נרטיב כוזב, וחסר בסיס לחלוטין, כנגד הנשיא, אודות שיתופף פעולה עם הרוסים". אז מי שירצה להסיק מההודעה שאין "אובמהגייט" יתקשה לעשות זאת: בר מבין היטב שהיתה כאן קנוניה נגד נשיא, ושהיא התנהלה על פי "סטנדרטים כפולים" עבור שתי המפלגות. אבל, לפי דעתו, מה שצריך כדי לשקם את מערכות האכיפה הוא להרחיק אותן מפוליטיקה, לא לגייס אותן מחדש, למטרה ההפוכה.

עוד ראוי לציין שהשקפה זו נסמכת גם על כבוד עמוק לדמוקרטיה, שאצלנו לא קיים אפילו צל צילו. הוא אמר שאמריקה עכשיו מפולגת ולכן "קריטי הדבר שיהיו לנו בחירות שבהן האמריקאים יוכלו להחליט – לבחור – בין הנשיא טראמפ לבין סגן הנשיא לשעבר ביידן על סמך דיון רציני בשאלות של מדיניות". זו אמירה מאד חזקה בהתחשב בזה שפרשות השחיתות של ביידן הן בעלות ריח פלילי מובהק. אבל בר לא ייתן לגרור, כך נדמה, את מערכת הבחירות הזאת לאולם בית המשפט, דבר שהוא כמובן נבון.
.
ולכן למרות ההצהרות של בר שהשיקולים יהיו מקצועיים ולא פוליטיים, אי אפשר כנראה להפריד לגמרי, ונדמה לי שלא יהיה מוגזם לקרוא לתוך השיקולים שלו את הסירוב להפריע למערכת הבחירות באמצעות חקירה, גם אם מקצועית הדבר יהיה מתבקש (הוא ודאי זוכר את הזגזג של ג'יימס קומי, ראש האף-בי-איי הקודם, שטילטל את הבחירות לכאן ולשם מרוב ניסיון להראות חסר פניות – מה עוד שהוא בפירוש לא היה חסר פניות, הוא היה מגוייס לטובת הילרי. ואני יודע שאם אתם קוראים את העיתונות הישראלית או את הניו יורק טיימס אז בלעתם מנה גדושה של התיאוריה שקומי אשם בכשלונה של הילרי, ושהוא עשה את זה במתכוון – ולכן פתח מחדש את החקירה נגדה שבועיים לךפני הבחירות – אבל התיאוריה הזאת לא נכונה. הוא פעל למען הילרי. הסבר בסרטון הקצר שהכנתי על זה בזמנו בלינק הזה).
.
מה שמעניין הוא שנדמה שאפילו אם החקירות של דורהם יובילו לאובמה וביידן ביל בר יחסום את דורהם מללכת לשם – או כך מתרמז לפחות מהערתו זו: "כל ניסיון לפתוח בחקירות על אחד המועמדים צריך להיות מאושר על ידי". משמע לדורהם אין מנדט לעשות זאת, בינתיים. אז מצד אחד זו הערה טריוויאלית – איש לא מעלה על הדעת שיפתחו בחקירה נגד מועמד לנשיאות בלי אישור של התובע הכללי (שהוא גם שר המשפטים). אבל מצד שני להזכיר את זה בהקשר של חקירת הקנוניה של ראשי ממשל אובמה נגד טראמפ זה משמעותי, כי בשלב זה השם של ביידן נמצא בין אלה שביקשו אנמסקינג לפלין, וכך גם ראש המטה של אובמה, וכך עוד רשימה של מקורבים, מה שאומר שאובמה לפחות ידע, אם לא יזם, חלק מן הקנוניה. לסיכום: אדם מרשים מאד, ביל בר. (מקור להערותיו בתגובות. תודה לעמרי שהפנה אותי להודעה הזאת, שהיא מהיום.)
.

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=1040
  • תגובות ב-RSS

אין אפשר לפרסם תגובות כרגע.