ציטוט – בן דרור ימיני על נרטיב ה”נכבה”

ה"נכבה" – סיפורם של הפליטים הפלסטינים, הוא ההצלחה הגדולה ביותר בהיסטוריה של העת החדשה. הצלחה שכולה הונאה. אין עוד קבוצת "פליטים" בעולם שזוכה לסיקור עולמי רחב כל כך. אין שבוע שלא מתקיים בו כנס, עוד כנס, בעניין מצבם העגום של הפלסטינים. אין קמפוס במערב שלא מקדיש אינספור אירועים, כנסים, פרסומים, מדי שנה, או מדי חודש, לצורך אזכורם של הפליטים הפלסטינים. הם הפכו לקורבן האולטימטיבי. מיליון צרות ועוולות וגירושים וחילופי אוכלוסין ומעשי ג'נוסייד וטבח ומלחמות נפלו על העולם מאז הכריזו הערבים, ובתוכם הפלסטינים, מלחמת שמד על ישראל – אך ה"נכבה" של הפלסטינים תופסת את רוב הנפח. אורח מכוכב זר אם יגיע לכדור הארץ יחשוב שזה העוול העיקרי שחווה היקום מאז מלחמת העולם השנייה. כך שכדאי לנפץ את השקר הזה. כדאי להציג את עובדות האמת. כדאי לחשוף את ההונאה. (למאמר המלא…)

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=612
  • תגובות ב-RSS

15 תגובות לפוסט ”ציטוט – בן דרור ימיני על נרטיב ה”נכבה”“

  1. מאת דניאל:

    מבלי לתמוך או להתנגד, קיבלנו שיעור קצר ברטוריקה:

    ה“שואה“ – סיפורם של הפליטים היהודים, הוא ההצלחה הגדולה ביותר בהיסטוריה של העת החדשה. הצלחה שכולה הונאה. אין עוד קבוצת ”פליטים“ בעולם שזוכה לסיקור עולמי רחב כל כך. אין שבוע שלא מתקיים בו כנס, עוד כנס, בעניין מצבם העגום של היהודים. אין קמפוס במערב שלא מקדיש אינספור אירועים, כנסים, פרסומים, מדי שנה, או מדי חודש, לצורך אזכורם של הפליטים היהודים. הם הפכו לקורבן האולטימטיבי. מיליון צרות ועוולות וגירושים וחילופי אוכלוסין ומעשי ג‘נוסייד וטבח ומלחמות נפלו על העולם – אך ה“שואה“ של היהודים תופסת את רוב הנפח. אורח מכוכב זר אם יגיע לכדור הארץ יחשוב שזה העוול העיקרי שחווה היקום. כך שכדאי לנפץ את השקר הזה. כדאי להציג את עובדות האמת. כדאי לחשוף את ההונאה.

  2. מאת דודו אלהרר:

    ואותי מאוד מעניין אם פרסום המאמר הזה כאן אומר שבעל האכסניה מקבל עליו את הדברים, או שהדר' טאוב מוכן ליהרג למען זכותו של ימיני להביע דעה שהוא מתנגד לה בכל נימי נפשו.

  3. מאת דור:

    לקרוא ולצחוק. יחסית לציונות, שביססה את כל הנרטיב ההיסטורי והלאומי שלה על זכות שיבה אחרי אלפיים שנה, בצירוף מנה גדושה של קורבנות פוסט-שואתית, לערבים יש עוד הרבה הרבה מה ללמוד.

    כמובן, צודק ימיני בכל מה שהוא אומר. הנכבה הועצמה לממדי מיתוס לצרכים פוליטיים. אבל כאמור, כל עושות כולן. ובתור ציוני, הייתי מציע לו להרגיע את הרטוריקה ההיסטרית.  

  4. מאת אורי בן0-דב:

    הדבר המדהים ביותר בכל המאמר של בן-דרור ימיני הוא שאחרי משפט הפתיחה המפוצץ ("ההצלחה הגדולה ביותר של העת החדשה"? וואלה? יותר מתנועת ההשכלה? מהמפכה התעשייתית? ממודל טי של פורד ווינדוס של ביל גייטס? מהקפטיליזם? באמא שלך? ה-כ-י גדולה?) וההמשך ההיסטרי ("אין קמפוס (!) במערב (!!) שלא מקדיש אינספור (!!!) ארועים…" וגו'), ובכן, אחרי הרטוריקה ההזויה לחלוטין של האיש המוזר הזה הוא בעצם מודה שדווקא הייתה נכבה. זה די מדהים, כאילו הוא לא קרא את המאמר של עצמו (ואם קרא – סביר להניח שהוא לא היה מסכים איתו!).
    ז"א, אחרי שהוא מכריז שהכבה היא אח"כהונאה הוא כותב:
    "במקביל להחלטת האו"ם על הצעת החלוקה, הכריזו מדינות ערב על מלחמת שמד נגד ישראל. התוצאה ידועה. הכרזת המלחמה הובילה לכך שמאות אלפי ערבים נאלצו לנדוד לארצות השכנות. רבים מהם ברחו. רבים העידו כי נאלצו לעזוב בלחץ המנהיגים. היו גם כאלה שגורשו בלהט הקרבות והמלחמה. כשש מאות אלף נפשות הפכו לפליטים."
    אה.
    שש מאות אלף איש.
    זה די אסון לא? חורבן? או בערבית – נכבה, לא?
    נניח לשם הדיון שזה היה באשמת סולו של המופתי בלבד (ז"א שאפילו המשפט של ימיני עצמו: "גורשו בלהט הקרבות והמלחמה" הוא שטות מוחלטת (והרי זה גם דבר שהישראלים סרבו להודות עשרות שנים) – שש מאות אלף פליטים נשמע לי כמו אסון הומניטרי. איך שלא נסובב את זה.
    הבלבול של האיש הזה בין עובדות לפרשנות על עובדות הוא כה עמוק וכה הזוי שזה כמעט מביך.
    ימיני –
    הנכבה זו לא הונאה. זו עובדה. וככל שנקדים להודות בה ניטיב למצוא דרך הגיונית לחיות פה. לא, זה לא אומר שאתה צריך לפנות מחר בבוקר את הבית שלך. זה ממש לא אומר שאתה צריך לקבל את זכות השיבה, או אפילו להודות שהכיבוש הוא דבר איום ונורא ליהודים ולפסטינים גם יחד. רק להביט במציאות נכוחה, ולהחליט מה אתה רוצה לעשות איתה. לטמון את הראש בחול, ויותר מזה, לנסות לייצר מסכי עשן שיסתירו את המציאות מאחרים, מקוראיך, זה ממש לא עוזר. להפך.
    ואפרופו מציאות: אל תתחיל מאמר בהכרזה שהנכבה היא הונאה, ותמשיך בתאור עובדתי שלה שמוכיח שהיא עובדה היסטורית. זה מוציא אותך, איך לנסח את זה, לא ממש חכם.

  5. מאת ניר:

    כמה עצוב שזה מה שנשאר מהמחנה שהיה מתגאה בריכוז האינטלקטואלים בשורותיו: אד הומינם פאתטי על ימיני (כאמור, הוא לא טוען שלא היתה נאכבה. הוא רק שואל איך זה שמכל הנאכבות שראתה האנושות מאז מלחמת העולם השניה דוקא זו הפלשתינית מסרבת להפתר), ולהטוט מופלא של להחליף "נכבה" ב"שואה". שמע, זה עוד כלום – תחליף את המלים שמש והארץ במשפט "הארץ מסתובבת סביב השמש" ותראה איזה משפט חתרני תקבל.

  6. מאת יוסי האחר:

    היה נחמד ואולי אפילו מעניין אם מקטרגיו השנונים של ימיני היו מתייחסים לסוגיות המרכזיות שהוא מעלה:
    א. מצב היישוב הערבי בשטחי ארץ ישראל טרם הציונות.
    ב. מעמדם הייחודי של הפליטים הפלסטינים במוסדות האו"ם שאינו דומה לאף קבוצה אחרת.

  7. מאת עוד תוספת על יוסי האחר:

    ג. העובדה שבמקביל לגירוש הערבים מהארץ גורשו מספר זהה (או יותר גדול, תלוי את מי שואלים) של יהודים ממדינות ערב, רק שהם לא הוכרו על ידי אף אחד (חוץ מהקונגרס האמריקאי לפני שנתיים) כפליטים.

  8. מאת מגבניק:

    מאת ניר:
    מאי 22, 2010 at 18:02

    "כמה עצוב שזה מה שנשאר מהמחנה שהיה מתגאה בריכוז האינטלקטואלים בשורותיו: אד הומינם פאתטי על ימיני…

    …ולהטוט מופלא של להחליף ”נכבה“ ב“שואה“.

    ניר, תן להם לעשות צחוק מעצמם בעצמם –

    מי שבהשוואה הזאת טוען שהנרטיב של השואה הוא 'פליטים' דווקא ולא 'השמדה תעשייתית מאורגנת ולכן *חסרת תקדים* של שישה מליון קורבנות' –

    רק מכריז על עצמו ברבים ש'חכם הוא לא', בלשון המעטה.

    …ומי שבכלל מנסה לטעון כאילו המקרה של הערבים (שהיו התוקפן) 'דומה' עאלק למקרה של היהודים באירופה, טוען במשתמע שהיהודים באירופה תקפו כביכול ראשונים את הנאצים במטרה להשליך אותם לים ולהקים מדינה משלהם על חורבות גרמניה (?) –

    אני סקרן כבר לדעת מה השטות הבאה שיביאו.

  9. מאת נתן.:

    יש נתון מאד חשוב ומרכזי שימיני לא מזכיר אותו כלל.
    אני מתכוון לסקר האוכלוסין הראשון שנעשה בארץ ישראל בשנת 1922.
    האם ימיני לא יודע על הסקר הזה? קשה להאמין.
    נראה לי יותר שהמימצאים פשוט לא מתאימים לו.

    לפי הסקר הזה שנעשה ב1922 ( הנתונים מתוך הספר "זיכרונות דויד בן גוריון" נספחים) מספר הערבים בארץ ישראל ממערב לירדן היה כ700000 אלף לעומת כ70 אלף יהודים.

  10. מאת שולמית:

    " ממערב לירדן" – לא מקביל לשטחה של מדינת ישראל עד 67 אלא כולל את השטחים שנכבשו ב67.

    ימיני צודק בציון האסקלוסיביות שבסיקור הפליטים הפלסטינאים. אני משוכנעת שלולא כוחם הפוליטי והכלכלי של הערבים, הפליטים לא היו זוכים לאותו יחס.
    טעינו כשתיארנו את ישראל כארץ הקולטת עלייה. היה עלינו לדבר על ארץ הקולטת פליטים. זה היה עוזר גם לפליטים/עולים עצמם להשתלב ולא לטפח טינות וטענות כלפי הממסד הקולט שהרי לו נקראו פליטים היו מודים על כל מה שניתן להם ולא בונים צפיות מוגזמות הגלומות במילה עלייה.

    הערבים " גידלו" את בעיית הפליטים וממשתמשים בהזנחתם לצורך הדיון. אולי כדאי גם לנו להשתמש בהזנחה בישובי פריפריה מסוימים ששם מרוכזים רבים מצאצאי הפליטים ( עולים) מארצות ערב ולעמת את סבלם מול הסבל של הפלסטינאים.

  11. מאת זיו תדהר:

    ראשית יש לומר במידה של כנות כי דווקא ימיני הוא לא מן המתלהמים שבין הפובליציסטים הישראלים. (בטח בהשוואה לגדעון לוי למשל). שפתו נקיה ממניפולציות טקסטואליות והוא שולט בחומר. דבריו מבוססים על עובדות, מספרים ונתונים ולא על תחושות זעם כאלה או אחרות. לפיכך ההתנפלות (האישית) על ימיני דווקא, היא מיותרת. וזה גם מביא אותי לעצם הענין. בחינה מדודוקת של דברי ימני מגלה כי מה שהוא יוצא נגדו הוא ה"נרטיב". אותו יציר דמוני ומאוס של הפוסטמודרנה. הדיון ב"נרטיב" החליף את הדיון האקדמי בעובדות ההסטוריות. במקום ירידה לחקר ה"אמת" (היה או לא היה? מה היה? ומתי היה?)
    קיבלנו בשני העשורים האחרונים דיון של "נרטיבים". שם נרדף לסיפורים חביבים המשלבים נגיעות הסטוריות (אך לא בהכרח) בשילוב דמיון מזרחי מודרך.
    "הנרטיב" מעצם הגדרתו לא מחייב אינטלקטואלית את אביו ומולידו וכך צצו ובאו לעולם מיני סיפורים פנטסטיים שאחד המוצלחים שבהם הוא סיפור הפליטות הפלסטינית. לרבות הקשר (המומצא) בן מאות השנים (אתם יודעים מה, למה לא נלך על אלפים?) שבין העם הפלסטיני ל"אדמתו".
    כן, לא לקפוץ, גם היהודים אינם חפים מרקיחת "נרטיבים". זה ברור. אלא שימיני מנסה להחזיר את הדיון לגזרת העובדות ולא להתעמת עם סיפור אגדות.
    כעת, צריך להודות שלעולם יש זיכרון קצר. מי לא נתקל השכם וערב ברשתות החברתיות בעוללים צווחניים שלדידם הסכסוך נולד רק לפני 43 שנה? הגם שאצל חלק מהמגיבים כאן יש בורות לגבי "טיב" השואה למשל.
    אין בעיה ביצירת "נרטיבים" כמעשה אמנותי. יש בעיה כשהם הופכים בסיס מוסרי לדיון רציני. או כשמתמשמים בהם ליצירת תאוריות גזעניות (אצל קיצוניים בשני הצדדים) או כשהן מזינים אנטישמיות. סיכום דבר: בעוד שבקרב רב החברה הישראלית חלה התבגרות רבתי בשנים האחרונות שביטוייה הם גילוי אחריות לרבות הכרה בסבלם של הפלסטינים. הודאה במקרי גרוש במהלך מלחמת העצמאות וכו'. אצל בני דודינו הדרך עוד ארוכה. אין שם מנהיגות בעלת אומץ. אין לקיחת אחריות (במושגים בן גוריונים). יש התבוססות ב"נרטיב".

  12. מאת יאיר:

    מה חדש בטענות של ימיני?

    למה בנאדם משקיע מאמץ לייצר מחדש את "הפרכת" הנראטיב הפלסטיני? הרי עושים את זה פה כל יומיים. האם הוא באמת חושב שישכנע מישהו שלא משוכנע כבר?

    אני תוהה על האלמנט הריטואלי של כל הסיפור הזה. והיגדת לבנך ביום ההוא (כל יום מימות השבוע): זה לא אנחנו, הם התחילו, ובכלל הם לא היו כאן הרבה זמן, והגיע להם, וכולי וכולי. ממוחמד עלי עד ג'ואן פיטרס.

    זה קיים לחלוטין כמובן גם מהצד של הנרטיב הפלסטיני. אנשים יאיטו את שטף דיבורם, ואז יספרו לך – ולעצמם – "מה קרה ב- 1948". כאילו שנחתת מהירח. כאילו לא שמעת את זה כבר מאה אלף פעם.

    אני באמת תוהה מה הטעם. התועלת השולית של מאמר מהסוג הזה היא אפסית. אז יש אלמנט ריטואלי – אנשים כנראה צריכים תחליף דת. ויש תסכול עמוק מכך ש"לא מבינים אותנו". אבל אינטלקטואלים אמורים לנסות להתגבר על הדברים האלה, ולכתוב על דברים שחשובים, דברים שבהם אפשר באמת להשפיע ולשנות.

  13. מאת זיו תדהר:

    יאיר היקר,
    איני יודע כמה מלאו לך. אך וודאי יודע אתה שהעולם מלא עוללים זכים שנולדו כאן בעשורים האחרונים ושמפאת מחדלי מערכת החינוך ומחדלי הוריהם הבורים בעצמם, הם ("העוללים") חסרים מושגי יסוד בהסטוריה המקומית. רבים מהם משוכנעים כי הסכסוך הוא תולדה של מלחמת ששת הימים וכי מדובר בסך הכל בסכסוך גבולות (זניח לכשעצמו). כמובן שלגורמים שונים באקדמיה ובמוסדות החינוך יש ענין פוליטי בהטמעת העוות ההסטורי הזה כמו גם "אי דיוקים" אחרים.
    גם התקשורת מטבע רדידותה מסייעת לכך מעצם התעסקותה במיידי ובעכשווי. וכמובן יש עוד מימד והוא הטמעת המשמעות המוסרית של שיבת ציון בקרב הדור הצעיר. בילתה אין קיום כאן. ושוב גם כאן, הכשל החינוכי רב. לכן מכל הסיבות הללו ועוד אחרות טוב שיש המזכירים, מספרים, ומתארים לטובת החיים ואלו שיבואו אחריהם.

  14. מאת שושנה:

    דרור ימיני,
    ברצוני לחזק את ידך!
    אל מול כל המנסים לשאוף למדינת כל אזרחיה תוך טשטוש זכותנו המוסרית לחיות כאן, אתה מציע קול חשוב ושפוי שמציע לכולם להתעורר!

    להתעורר אל מול אלו מבינינו שמאיימים, בשינאה עצמית תהומית,לפרק אותנו מבפנים.
    יש מספיק " מדינות כל אזרחיה" שאליהם מי שחפצים בכך יכולים ללכת.כולל האזרח בורג..(מוספשבת 8/8)
    ישראל צריכה להחזיר לעצמה את הגאווה על היותה מדינה יהודית דמוקרטית שיכולה להוות מקום מפלט ליהודים מכל התפוצות.
    יהודים נרדפו לאורך כל ההיסטוריה ולא נראה שזה עומד להשתנות…
    יישר כח על מסעך בדרך לחשיפת עובדות ועל הדיון הציבורי שאתה מציע לקיים בסוגיות העומדות על הפרק!

  15. מאת מרדכי ליפמן:

    לבן דרור ימיני יישר כוח.מה שהערבים הצליחו להשכיח מאתנו הוא שאחרי מלחמת העולם השניה גרמו בעלות הברית ובראשן הסובייטים כמובן ל 13 מליון איש לעזוב את מקומות מגוריהם.במסגרת "חילופי אוכלוסין" כביכול. 3 מליון גרמנים – סודטים עברו מצ'כיה לגרמניה שבעה מליון גרמנים מפרוסיה נצטוו גם כן לעוף לרוסים המנצחים מהעיניים, ולעבור לגרמניה פרוסיה עצמה סופחה לפולין (מלבד עיר הבירה לשעבר קניגסברג)עוד כארבעה מליון גרמנים במוצאם נצטוו לחזור לגרמניה בקבוצות קטנות יותר מריכוזים שונים בהם חיו מאות בשנים לצשל הגרמנים שעל הוולגה וכו' איש לא פצה פה ולא צפצף. הם גורשו בפועל ממש לא כמו הפליטים הערבים שהלכו מכאן במצוות מנהיגיהם.