אולי די כבר?

דו"ח וועדת המודיעין של הסנאט: שוב רועמים התותחים – תפסנו אותו את טראמפ בשת"פ עם פוטין! לא דובים ולא יער. שוב עובדים עליכם. הנה השיטה:

אז עכשיו יצא הכרך האחרון של הדו"ח של וועדת המודיעין של הסנאט בנושא התערבות הרוסים בבחירות, והנה מתחיל גל חדש של הצהרות שסופסוף נמצא האקדח המעשן של הקנוניה בין קמפיין טראמפ לבין הרוסים. אלף עמודים. ייקח זמן לעכל כל מה שיש פה, אבל עושה רושם שאפשר לעשות סיכום ביניים: אין פה.

עמוד הבית של הוועדה בראשות מארקו רוביו, רפובליקני ואוייב של טראמפ

אני מניח שיגידו לכם את ההפך ב"בעיתונות" אז למקרה שאתם רוצים לראות איך מרמים אותכם, חיברתי את הסאגה הארוכה הזאת בשלושה פרקים, בפייסבוק שלי, והנה עותק שמרכז את שלושתם.

פרק ראשון: ההנחה השגויה שבתשתית האגדה על שת"פ טראמפ פוטין

פרק שני: הפוך, גוטה! אם כבר, הקמפיין של הילרי הוא שקשר קשר עם רוסים או "רוסים" כדי לגנוב להכשיל את טראמפ בבחירות, והמצחיק הוא שזה ידוע, אנחנו פשוט מתעלמים מזה. או בשמו המקוצר של הפרק: סיפורה של עו"ד נטליה וסלניצקיה.

פרק שלישי: סיכום הדו"ח, שיטותיו המניפולטיביות, ואיך משכנעים אותכם שיש בו מה שאין בו. או בשמו הארוך השני: איך ניסו ניסו שירותי הביון והאכיפה של ארה"ב לתפור את ג'ורג' פפדופולוס, ואיך בסוף עוד מנסים להאשים אותו בזה.

סו היר ווי גו. פרק ראשון (באדיבות הניו יורק טיימס):

ההנחה של תיאוריית "הקנוניה הרוסית" היא לא הגיונית. אז איך בכל זאת ממשיכים לרמות אותכם במיניסטריון התעמולה המופרט של השמאל שנקרא בטעות "עיתונות"? להלן נדבר קצת על המאמר של הניו יורק טיימס בנושא.

הקצב שבו העיתון שנחשב פעם לספינת הדגל של העיתונות העולמית הופך לסמרטוט תעמולה רצוף שקרים הוא מסחרר. אז עכשיו, הסמרטוטים האלה, שבים לנשוף על גחלי "הקנוניה הרוסית", והם מקווים, פתטי עד כמה שזה נשמע, שזה עדיין ישפיע על הבוחרים. כלומר הם "מעריכים" שיתכן, שזה ישפיע על הבוחרים. ברור. בזמן שאמריקה בוערת. ואחרי דו"ח מולר. אחרי חקירות האף-בי-איי הכושלות, אחרי המזכר של דווין נונס בוועדת בית הנבחרים למודיעין, אחרי הליך האימפיצ'מנט המופרך, אחרי הדו"ח של המפקח הכללי של משרד המשפטים שתפס את האף-בי-איי מרמה במצח נחושה את בתי המשפט כדי להשיג צווי האזנה מופרכים לקמפיין פוליטי על סמך התיאוריה הדימיונית של התיאום בין קמפיין טראמפ לבין רוסיה לגניבת הבחירות, אחרי כל זה, יש דו"ח של הסנט, ועכשיו, זה הטרנד. הנה! הוכיחו! הנה הראו שהיה שת"פ עם הרוסים.

אז מכוון שכל התיאוריה הזאת, שעל בסיסה השתמש ממשל אובמה בשירותי המודיעין ובמשטרה החשאית כדי להכשיל קמפיין יריב, בסידרת תרמיות מסמרת שיער, היתה קשקוש, נשארה קשקוש, ותמשיך להיות קשקוש, אולי כדאי במקום ללכת שולל אחרי התעמולה המתחזה לעיתונות, לומר כמה דברים על איך התעמולה הזאת עובדת ואיך מרמים אותכם, כי צפו שירמו אתכם שוב. ולא שכתבי חדשות החוץ שלנו הם איזה שותפים גדולים ברמיה. הם צינורות. אין להם מושג. הם מתרגמים את הניו יורק טיימס והוושינגטון פוסט, על סמך ההנחה השגויה שעדיין מדובר בעיתונות. אבל צפו שהרמאות הזאת תגיע אליכם דרכם או דרך פטפטני הטוויטר. אז שווה להגיד עליה כמה מילים, אולי ביותר מפוסט אחד.

נתחיל בהנחה. ההנחה היא שפוטין פעל לבחירת טראמפ. ההנחה הזאת נראית לי על פניה מופרכת. אבל שימו לב: זה לא אומר שפוטין וממשלו לא הפריעו לבחירות, ושלפחות חלק מזה, ואולי הרוב, היה מכוון לעזור לטראמפ. אז אני רוצה מהתחלה להבדיל אנליטית בין ההנחות: זה שפוטין עזר לטראמפ זה לא אומר שהוא רצה את טראמפ בתור נשיא. אני משער שהוא העריך כמו כולם שלטראמפ אין סיכוי, ולכן שמה שיערער את המערכת יהיה אם הניצחון של הילרי יהיה כמה שפחות מוחץ. הוא לא ידע יותר מהסוקרים האמריקאים שטראמפ הולך לקחת את הבחירות, ואני בטוח שהוא היה בהלם כשהוא גילה שהילרי – יוק. פשוט ירדה מבמת הפוליטיקה העולמית.

אם הוא רצה את טראמפ, אז צריך להאמין שהוא טמבל ברמות אחרות. ופוטין, קצין ק.ג.ב קר רוח הוא אולי מושחת ורשע, אבל טיפש הוא לא. אז מה בדיוק ההיגיון שהוא יעדיף מועמד לוחמני, לאומני, שמצהיר שהוא יגדיל את תקציבי הצבא, ויחדש את הארסנאל הגרעיני, על פני מועמדת שכבר הוכיחה את חלקה הפעיל ב"ריסט" (השם שממשל אובמה נתן להתקרבות לרוסיה, ולדף החדש אחרי המלחמה הקרה, וכו'), מועמדת שנתנה גישה לחברה רוסית לאורניום על אדמת אמריקה (חפשו פרשת "אורניום אחד"), שתמכה בפרוייקט סקולקובו שפשוט נתן לרוסים גישה לטכנולוגיה אמריקאית בהתנדבות, ושהיא מושחתת עד העצם וניתנת לקנייה? מה בדיוק ההיגיון בזה? האם הוא חשש שהילרי פתאום תתערב לו בסוריה, אחרי שממשל אובמה ליקק לו את הנעליים והזמין אותו להיות בורר שם? (פשוט קשה להאמין איזה עומק של טמטום היתה מדיניות החוץ של אובמה) או שאולי פוטין חשב שהיורשת של אובמה תעשה פתאום איזה תפנית ותפסיק לשרוק עם הידיים בכיסים, בזמן שהוא בולע ומעכל חלק מאוקראינה? (הסנקציות של אובמה היו סמליות, והוא סירב למכור לאוקראינה נשק התקפי. הם קיבלו, אם אני זוכר נכון, הרבה סמיכות, מה שכן).

אולי אולי, בדוחק, אפשר לומר שפוטין חשב שטראמפ יהיה בדלן. אני מבין שטראמפ היה אניגמה, אבל בכל זאת הוא אמר בקול גדול שהוא לאומן, אפילו אם בדלן. ובאופן ספציפי שהוא לאומן כלכלי. אז פוטין היה צריך למשל, לדעת, שזה אומר צרות בתחום חשוב מאד: הכלכלה. טראמפ דפק חתיכת ביס בכלכלה הרוסית מפני שהוא שבר את שוק הנפט. וזה היה ברור שהוא הולך לעשות את זה, כי מי שלא בלע את התיאוריה המטופשת של העיתונות הליברלית שטראמפ סתם מקשקש ולא יודע מה הוא עושה, היה יכול להבין שטראמפ מאמין בדה רגולציה של שוק האנרגיה. למה? כי הוא לא הפסיק להגיד את זה. זה למה. ואפילו ילד בכיתה ב', לא כל שכן קצין ק.ג.ב. רוסי, מבין שזה מאד יוזיל את ייצור הנפט של ארצות הברית, ושאם זה יקרה, אז לסעודיה, רוסיה ואיראן יש סיבות מאד טובות לדאגה. אז אנחנו אמורים לחשוב שפוטין לא הבין את כל זה? או שהוא חשב שהוא ישלוט בטראמפ כי יש לו צילומי וידאו של אורגיה שטראמפ השתתף בה?

אז מי שהאמין בתיאוריה הזאת, על צילומי האורגיה, גילה בינתיים שפוטין  לא מאמין בתיאוריה הזאת בכלל. מפני שאם פוטין היה מאמין בתיאוריה הזאת, הוא לא היה נותן למדיניות החוץ האמריקאית לדפוק אותו כל כך חזק, מהרגע הראשון, בכל כך הרבה גזרות. אתם זוכרים שטראמפ תקף את הסורים מתחת לאף של הרוסים כבר באפריל 2017, אחרי שאסד השתמש בגז? כי טראמפ זה לא אובמה. ואז שנה אחר כך, הוא הרג משהו כמו 100-200 שכירי חרב רוסיים בסוריה, שניסו להבטיח גישה רוסית לשדות נפט עיראקיים. אז באיזה עולם שליט רוסי ששולט בנשיא אמריקאי מרשה לו לעשות לו בית ספר בכזאת אכזריות לעיני בני בריתו? אם ראיתם את הסרט הזה, ספרו לי. אני אוהב מדע בידיוני.

 אחר כך טראמפ עשה מה שהוא אמר שהוא יעשה עם הדה רגולציה של תעשיית האנרגיה, והפך את אמריקה ליצואנית נפט מובילה.

חוץ מזה הוא גרם למדינות נאט"ו לעבור להקשב, ואז הוא גם הסביר לגרמנים שהם לא יכולים לצפות שהוא גם יממן את ההגנה שלהם נגד רוסיה, וגם ישב בשקט כשהם יקימו את צינור הגז השני במספר מרוסיה לגרמניה (נורד סטרים 2, שתקוע בגלל סנקציות של טראמפ).

ולקינוח, אם לא איכפת לכם, טארמפ הפך את כל הפלונטר הסורי לחסר תוחלת עבור פוטין שקיווה שהפרס שלו יהיה גישה לשדות הנפט של מערב עיראק. אבל טראמפ עמד בדרכו גם שם (לא מדווחים על זה ב"עיתונות" שלכם. אבל גיא בכור עקב אחרי זה מהתחלה).

בקיצור הקנוניה הרוסית, אם היתה כזאת, היתה יכולה להיות העסקה הכי גרועה שהרוסים עשו מאז ריבנטרופ מולוטוב, בערך. אז נתחיל מזה. כל המגדל הזה, של תיאוריית הקשר הרוסי בנוי באוויר. ועכשיו, כמו בקפיטריה בטבריה, נראה איך המאמר המופרך הזה בטיימס, מנסה – שוב – לבנות את המגדל הזה מהגג, ולרדת לאט לאט לבנות את כל הקומות מתחת.

פרק שני: הפגישה הכי מדוברת בעולם

אז מה בתמונות? מה שמוכרים לכם בעיתונות (אלה שתי פסקאות המניו יורק טיימס, עם הדגשה שלי בצהוב), והמקור מהדו"ח של ועדת הסנט (עם השחרה ענקית).

קטע מהמאמר בניו יורק טיימס
הקטע מהדו"ח שעליו זה מבוסס

זה היה יכול להיות מצחיק אם זה לא היה כל כך מזיק. אבל כמות החוצפה שיש שיש מאחורי ציטוט הדברים האלה באופן הזה, ועל סמך הדו"ח הזה, היא בלתי נתפסת. ולא שאני יודע מה יש בקטע המושחר, אבל כמו שאני תיכף אסביר, יש לי חשד סביר שההשחרה היא דווקא מה שמבהיר שאין כאן כלום, או יותר גרוע, שיש כאן משהו על הילרי. ואם כן, אז אנחנו יודעים מה. ולפני שאתם מוחים שזה דו"ח של וועדה שהרפובליקנים שולטים בה, אז אולי כדאי לזכור שראש הוועדה היה מרקו רוביו, שהוא ממתנגדי טראמפ (רוביו נטל את הפיקוד מריצ'רד בר, גם הוא רפובליקני, אחרי שבר פינה את מקומו בגלל חקירה נגדו). ולכן הדו"ח הזה הוא עוד סוג של דו"ח מולר: מכונת עשן שנועדה להסתיר את העובדה שאין אש.

אז מה אומרים לנו כאן בעצם? את הרוב אנחנו כבר יודעים. היתה פגישה בין ביוני 2016, שבה השתתפו ג'ראד קושנר, פול מנפורט, ודון ג'וניור, הבן בכור של טראמפ. הפגישה עיתה עם עורכת דין רוסיה בשם נטליה וסלניצקיה ועוד שותפה שלה, אחרי שהן יצרו קשר עם הקמפיין, דרך יחצ"ן בריטי, ואמרו שיש להן מידע פלילי על הילרי. אבל לא היה להן מידע כזה. דשנו בזה כבר אלף פעם, כולל בדו"ח מולר. אז מה חדש? ובכל, אומרים לנו, מתברר שלשתי אלה היו קשרים ענפים יותר ויותר מדאיגים, עם "שירותי המודיעין הרוסים" (כך בדו"ח). יותר ענפים ויותר מדאיגים מ… מה? מ"מה שהיה ידוע בציבור".

נדמה לי שזה משמעותי שהם אומרים יותר מ"מה שהיה ידוע בציבור" שזה ניסוח מאד עמום, כי מי שהתעניין ולא הקשיב נגיד, רק לחדשות הערב בטלוויזיה, דווקא ידע הרבה מאד על הקשרים של נטליה וסלניצקיה עם הממשל הרוסי, גם אם לא בהכרח עם אגפי המודיעין שלו. מפני שברור מה היא באה לעשות שם, וזה מופיע בדו"ח אבל לא בטיימס: וסלניצקיה היא לא סתם עורכת דין שנקלעה לפה בטעות. העבודה שלה בחיים זה לנסות לבטל, עבור ממשלת רוסיה, את הסנקציות שהטיל הקונגרס בחוק שנקרא חוק מגניצקי, על אנשים ספציפיים בממשלה הרוסי, בגלל שהם היו אחראים, כנראה, למותו בעינויים של רואה חשבון אחד, שעסק בחשיפת שחיתות (לינק לנושא חוק מגניצקי, למטה, ותספיק לכם וויקיפדיה). בקיצור היא סוג של לוביסטית של ממשלת רוסיה. אז ברור שיש לה קשרים ענפים עם ממשלת רוסיה, לא? מה שעוד ברור הוא שבפגישה היא לא סיפקה את הסחורה המובטחת – חומר מפליל על הילרי – ולכן הפגישה הסתיימה אחרי 20 דקות. חבורת אנשי טראמפ לא התעניינה בהסרת הסנקציות של חוק מגניצקי.

אבל זה החצי המשעמם של הסיפור. החצי המעניין של הסיפור בכל לא מופיע פה בכל הידיעות המפוצצות על גילויים חדשים לגבי ה"קשרים" של "בכירים" בקמפיין טראמפ עם הרוסים הנוראים (למרות שהדו"ח כן מזכיר זאת). החצי הזה נוגע למי שנשכר כדי לעזור לוסלניצקיה לקדם את ענייני ביטול חוק מגניצקי – גלן סימפסון, ממייסדי חברת פיוז'ן ג'י-פי-אס.

ומה זה פיוז'ן ג'י-פי-אס? זו החברה ש – לגמרי במקרה – היא החברה שהקמפיין של הילרי שכר כדי לאסוף לכלוכים על טראמפ. ואני מניח שאין סיכוי רב לפספס בהימור, שסימפסון שהוא מניפולטור לא מבוטל בכלל, וכפי הנראה משוחרר לגמרי ממעצורים מוסריים, היה מאחורי כל העסק הזה בבחינת שתי ציפורים באבן אחת: הוא גם ניסה לקדם את האינטרסים של וסלניצקיה (כלומר של הרוסים!) ובאותה הזדמנות, גם לקדם את אגדת השת"פ של טראמפ עם הרוסים. כי מי יודע? אולי אנשי טראמפ ינגסו בפיתיון? איזה תרגיל מבריק! אז אולי הקטע המושחר, שגם מרקו רוביו וגם הדמוקרטים בוועדה, שונאי טראמפ כולם, לא רוצים שתראו, מגלה משהו בנושא הזה?

שהרי כפי שכבר הספקתי ללמוד, הדמוקרטים אלופים בהשלכה. כלומר בהאשמת אחרים בחטאים שלהם. וזו, נדמה לי, אחת הדוגמאות המוצלחות ביותר לנטיה הזאת, שנייה אולי רק להאשמת טראמפ במה שביידן עשה באוקראינה:

בעולם נורמלי היינו קוראים עכשיו על קשירת קשר בין קמפיין קלינטון לבין הרוסים. שהרי קמפיין קלינטון שכר את פיוז'ן ג'י-פי-אס. ופיוז'ן ג'-פי-אס לא רק מעורבים עם הרוסים דרך נטליה וסלניצקיה, הם גם בעצמם, שכרו את המרגל הבריטי, כריסטופר סטיל, כדי שישתמש במקורות שהיו לו, או שהוא טען שיש לו, בתוך הממשלה הרוסית, כדי לאסוף לכלוכים על טראמפ. אז אני מקווה שגודל האבסורד הקולוסאלי של עיתונות השקר שמאכילה אתכם מחית שקרים מרוסקת בבלנדר, חלקלקה, סכרינית וקלה לבליעה, ברור פה לכל מי שרוצה לשים לב:

קמפיין הילרי קשר קשר עם רוסים באופן חשאי כדי להכשיל את טראמפ בבחירות, על ידי זה שיאשימו אותו בקנוניה עם הרוסים. וגלן סימפסון הוא אחד הנבלים הראשיים בסיפור המבחיל הזה.

פרק שלישי: עלילות ג'ורג' פפדופולוס על בימת הקונספרציה העולמית

הנה מה שלדעתי בעיקר עשו בדו"ח הזה: החליטו למתוח מונחים כמו "שיתוף פעולה" ו"תיאום" כך שיכילו גם דברים שהם בברור לא שיתוף פעולה ולא תיאום, ובטח לא קנוניה.  אז יש פה הרבה ממה שראינו כבר קודם – ספינולוגיה (הסתייגות: לא נכנסתי עדיין לעניין מאנפורט, ששם השיטה היא אם אני מנחש נכון מהמעט שראיתי, להגיד שהרוסים שאיתם הוא היה בקשר הם בעצם יותר גרועים ממש שחשבנו. אבל אולי עוד יתגלה שם משהו אחר).

כל זה הושג על ידי עמימות מושגית, וניסוחים מטעים ובחלקם הגדול מתאמצים מידי לנפח רטורית את חומרת הדברים, גם כשהם היו ידועים. עד כדי הדו"ח טורח בזה, שבמקום לדבר לעניין הוא עצמו – הדו"ח – פונה לעיתונאים ואומר שאין בכל הקטעים שנשארו מושחרים (כלומר מסווגים) שום דבר שיקל את חומרת העבירות הנדונות. אם כבר, אומר הדו"ח, בלי להתבלבל – ההפך! זה אפילו עוד יותר גרוע ממה שאתם חושבים!

אז הנה הניסוח שאותו אוהבים דמוקרטים (שמופיע בסיכום שלהם בסוף הדו"ח) לצטט:

עמ' 948, למי שמדפדף לחפש סיכומים: שת"פ, מתן סעד, רחמנא ליצלן.

חצוצרות. רול תופים: הנה לכם, קולוז'ן. אבל… שישה עמודים לפני כן כתוב (בסיכום של הרפובליקנים, כולל ראש הוועדה):

מהדו"ח: השורה האחרונה המודגשת: ללא ספק, לא היתה קנוניה.

אז יש או אין קולוז'ן? נדמה לי שזה היה המחיר של השאיפה שכל חברי הוועדה – שכוללים את קאמלה האריס מצד אחד ואת טום קוטון מצד שני – יחתמו על הדו"ח, כפי שקרה. הכניסו לכאן ניסוחים לא מתיישבים, אבל לפי דרישות שונות, כך שכל אחד יוכל לצטט את מה המשרת את המטרות שלו. זה לא בדיוק נותן לדו"ח נופך של אמינות, אם לומר זאת בזהירות מופלגת.

איזה צד צודק? לדעתי הצד השני, זה שאומר שלא היתה קנוניה. לכן הניסחוים של הצד הזה כל כך חותכים, ואילו הצד השני מערבב אותנו בניסוחים מעורפלים. ומיד נראה איך עושים את המניפולציה הזאת, לפי המקרה של ג'ורג' פפדופולוס, כי שם ממש מוליכים את הקורא שולל. כי הניסיון לצייר את פפדופולוס ברמזים והאשמות מעורפלות, כחוליה בשיתוף פעולה זדוני לגניבת הבחירות היא מגוחכת, בעיקר בהתחשב בעובדה שפפדופולוס, בחור תמים ושאפתן, היה קורבן לחבורה ערמומית שניסתה בכוח לפתות אותו לקונספירציה שבה אפשר יהיה להאשים אותו.

אז כמו פירוש של כתבי הקודש, ניקח פיסקאות מהדו"ח, ואז נפרש אותן ביחס לעובדות הידועות לנו.

"דו"ח ההוועדה הדו-מפלגתית מצא שחבר בקמפיין של טראמפ, מצוות ייעוץ המדיניות קיבל התראה מוקדמת על הקנוניה הרוסית לפרסם באופן אנונימי אימיילים שיפגעו בירבתו של טראמפ [הילרי קלינטון], והוועדה מצאה שזה לא הגיוני בעליל שהאינפורמציה הזאת לא הועברה ל[מטה ה]קמפיין. ההתראה המוקדמת… באה מאדם הקשור לממשלה הרוסית, והתרחשה באפריל 2016, לפני שהיתה מודעות ציבורית למאמצי החבלה של הרוסים [במערכת הבחירות]. הרשויות לא יודעו." (עמ' 942-943)

אבל מה באמת קרה? ובכן, באפריל 2016, אחד ג'וזף מיפסוד, אקדמאי ממלטה, וכנראה בעיקר משת"פ של שירותי הביון המערביים, אמר לג'ורג' פפדופולוס שלרוסים יש "לכלוך" על הילרי קלינטון, בצורת "אי-מיילים של קלינטון".

כשג'ורג' פפדופולוס שמע את זה, באפריל, חודשיים לפני שוויקיליקס פירסמו אי-מיילים של מטה המפלגה הדמוקרטית, הוא כמעט בוודאות חשב, ומיפסוד כמעט בוודאות התכוון, לאי-מיילים שקלינטון מחקה מהסרבר הפרטי שלה. קשה להבין אחרת את הביטוי "של קלינטון". אבל הדו"ח מצייר את זה כהתראה מוקדמת למשהו שאכן קרה, הדלפת וויקיליקס, שכללה אי-מיילים של מטה המפלגה, ולא אי-מיילים "של קלינטון". הסיכוי שמיפסוד ידע מה וויקיליקס יעשו תוך חודשיים, קלוש, ואם הוא ידע, זה לא מה שהוא אמר לפפדופולוס. פפדופולוס טען, ואיש לא הוכיח אחרת, שהוא בכלל לא דיווח על זה למטה הקמפיין. לכן הדו"ח אומר שזה לא הגיוני בעליל שזה לא קרה, ולא שזה כן קרה. כי הם לא מצאו שום הכוחה לזה שהוא אמר את זה למישהו בקמפיין, וזה למרות שהיתה לאף-בי-איי, ואז למולר, ולכן גם לוועדה הזאת, גישה לאי-מיילים של הקמפיין.

להגיד על מיפסוד שהוא "קשור לממשלה הרוסית" זה חוצה את סף השקר, או לפחות מגיע עד אליו. מיפסוד הכיר גם רוסים, והסתובב גם שם. הוא שייך לחוג האקדמאים שחיים באיזור הדמדומים שבין הרצאות על מודיעין לבין ריגול חובבני עבור שירותי מודיעין. ומיפסוד בעיקר, כך זה נראה, השתתף במאמצים להפליל את פפדופולס בשירות מי שלא ניסה לעשות את זה – מפיוז'ן ג'י-פי-אס ועד האף-בי-איי עוד בטרם נפתחה החקירה (היא נפתחה ביולי), ואולי הכי סביר הסי-אי-איי, כי זה קשר יותר הגיוני למיפסוד, וזה נשמע מתאים יותר לג'ון ברנן, ראש הסי-אי-איי תחת אובמה. אבל עזבו ספקולציות, נחזור לעובדות: מיפסוד הזה הבטיח לפפדופולוס שיש לו קשרים ברוסיה ושהוא יעזור לו לסדר פגישה בין פוטין לטראמפ. אין שום עדות לזה שהיתה לו יכולת כזאת, ואף שפפדופולוס מאד רצה, הקמפיין של טראמפ לא רצה.

שנית לפפדופולוס היו עוד סיבות לא לרוץ לקמפיין עם האינפורמציה הזאת, שממילא כנראה נשמעה לו מפוקפקת. מיפסוד דנן, כבר סידר לג'ורג' שלנו פעם אחת פגישה חשובה מאד, עם האחיינית של פוטין. כפי שכבר כתבתי בהארץ היו שתי בעיות קשות עם הפגישה הזאת. אחת, הבחורה ישבה ושתקה, מפני שהיא לא יודעת מילה באנגלית. ושנית, לפוטין אין אחיינית. מכל זה עולה רושם שמיפסוד יותר קשור לבכירי ממשל אובמה או לקמפיין של הילרי (או לשניהם) מאשר לרוסים.

המאמצים להפליל את ג'ורג' לא פסקו שם. חברים אחרים בחוגי האקדמיה / מודיעין מערבי, הזמינו אותו להרצות בקיימבריג' והפגישו אותו שם עם נערת הפיתוי אזרא טורק (וואחד שם המציאו לה) שהוצגה לו כעוזרת מחקר, וניסתה לדלות ממנו מידע על הקשרים בין טראמפ לרוסים. לא היה לו מידע כזה. לפי דבריו בספרו הוא לא התפתה לחיזוריה הבוטים, ולפי התמונות, זה ראוי לציון. אחר כך מישהו שהוצג לו כאיש עסקים ישראלי נתן לו עשרת אלפים דולר במזומן לפני שהוא טס חזרה לאמריקה. היה לו מספיק שכל בשביל לא לקחת את המזומן הזה איתו, וכשעצרו אותו (למה בכלל חיכו לו פתאום לעצור אותו חצי שנה אחרי שטראמפ כבר היה נשיא, בשדה התעופה דאלאס, בוושינקטון די. סי.)? עשו סוכני אף-בי-איי חיפוש בחפציו, ולפי דבריו היו מאד מתוסכלים שלא מצאו שם דבר. אז לא קשה לנחש מה הם חיפשו, נכון? לא יצא מזה כלום.

חוץ מכל זה *אחרי* שהודלפו האימיילים של מטה המפלגה הדמוקרטית דרך וויקיליקס, אז מישהו אחר שכנראה היה שותף לניסיונות להלביש על קמפיין טראמפ את אגדת השת"פ הרוסי, שר החוץ האוסרלי לשעבר, אלכסנדר דוונר, נזכר שהוא פגש את פפדופולוס בלונדון, חודשיים קודם לכן, ופפדופולוס אמר לו שהרוסים עומדים להדליף מיילים שיפגעו בקלינטון. לפי הגרסה הזאת, דוונר שמע מפפדופולוס את מה שאמר לו מיפסוד, אבל לא התייחס לזה ברצינות, ורק אחרי הפרסום של וויקיליקס, פתאום היתה לו הברקה מדהימה, והוא הבין שמדובר בקנוניה.

כל זה הם לא דברים שוליים, מפני שהתלונה של דוונר לשגרירות האמריקאית בלונדון, הפכה לתירוץ הרשמי לפתיחת החקירה נגד טראמפ בסוף יולי 2016, בחשד לשיתוף פעולה עם הרוסים (החקירה בעלת השם המפוצץ "קרוספייר הוריקיין"). ואני אומר תירוץ, ולא סיבה מפני שניכר שהאף-בי-איי התייחס לזה כך. אחרת אין דרך להסביר את העובדה שהחקירה שנפתחה בגלל פפדופולוס לא הובילה את האף-בי-איי אפילו לעשות איתו איזו שיחה מקדימה, במשך **חצי שנה**. אז אנחנו אומרים להאמין שיש פה מתווך מרכזי בקנוניה בין קמפיין טראמפ לבין הממשלה הרוסית, קנוניה שהיא נושא החקירה, אבל איש לא טרח לראיין את המתווך הזה במשך חצי שנה?

את פפדופולוס, בסוף הרשיעו חוקריו של רוברט מולר. וזה יצר את הרושם שהנה הבחור שהואשם בתיווך בקנוניה אכן נמצא אשם. אז לא בדיוק. הוא הואשם בשקר לחוקרי האף-בי-איי, וזה היה "שקר" מגוחך: הוא טעה בתאריך של הפגישה עם מיפסוד ביחס לתחילת עבודתו עם הקמפיין של טראמפ, כאשר חקרו אותו בלי שהיתה לו גישה ליומניו ובלי עורכי דיונו. בהתאם, הוא קיבל עונש מאסר… של שבועיים.

ונחמד השפסקה מסתיימת בנזיפה ש"הרשויות לא יודעו". אתם צוחקים עלינו? לא היה במה ליידע אותן, וגם, האמת לא היה צורך. הרשויות הן שיזמו את כל המלכודות האלה לפפדופולוס. לא יהיה מופרך לנחש שהן ידעו מצויין.

הנה עוד הפסקה הבאה (מקוצרת קצת):

"דו"ח הועדה הדו-מפלגתית מצא שהמטרה של רוסיה [בהדלפות וויקליקס]… היתה בין השאר לעזור לקמפיין של טראמפ. המועמד טראמפ והקמפיין שלו הגיבו לאיום על ידי אימוץ, עידו וניצול של המאמץ הרוסי. טראמפ עודד מסירה לידיו של אינפורמציה מוקדמת על השחרור הצפוי של המיילים הגנובים, אפילו אחרי דווחי חדשות נרחבים על פעילות רוסיה, ובכך ביקש למקסם את הרווח הלאקטורלי. הקמפיין טווה אסטרטגיה סביב שחרורם הצפוי של המיילים כדי להגביר את הפצתם וקידומם של המסמכים הגנובים. […] הקמפיין לא היה צופה מן הצד במתקפה – הם היו משתתפים פעילים. הם תיאמו את פעילותם עם שחרור המידה הרוסי הגנוב, הגבירו את האפקט של קמפיין רוסי הידוע ככזה, וקיבלו בברכה את הרווח ההדדי מהפיעילות הרוסית" (עמ' 943).

אז לא נאריך, רק כמה הערות קצרות. כל מה שטראמפ ידע מראש על וויקליקס הוא ידע מן העיתונות שהאשימה את וויקיליקס בשת"פ עם הרוסים. אבל אחרי שקראתם את הפיסקה הקודמת, אתם בטח בטוחים שהוא ידע את זה מפפדופולוס. שנית כל הדיבורים פה על תיאום וניצול ואסטרטגיה שנטוותה סביב ל, הם כלום בפיתה. מה בדיוק חשבו לעצמם מחברי הדו"ח, שמועמד לנשיאות לא ינצל מידע שעשוי לתת לו יתרון, בגלל שהמידע הזה הגיע מרוסיה? באיזו אמריקה הם חיים? זו של שבועת הצופים? ביחס למאמצי הקמפיין של הילרי להשיג מרוסיה מידע נגד טראמפ, זה פשוט מבדח שהם אומרים את זה ברצינות. ואחרונה, בכל מה שוויקיליקס פרסמו לא היה שום נזק משמעותי לקליטון. הדבר המביך שהיה בהם הוא שמטה המפלגה תמך בה מראש כנגד סנדרס. מבין יותר להם, מאשר לה. היחידה שסבלה מזה באמת היתה דבי ווסרמן שולץ, יו"ר המטה, שאילצו אותה להתפטר, שזה היה קצת להאשים את הש"ג.

צפו שעוד יפציצו אותנו בזה ש"הוכח שקמפיין טראמפ קשר קשר עם הרוסים" וגידו לנו שהוועדה מצאה שפע אקדחים מעשנים, וכו' וכו'. אבל זה פשוט לא נכון.  (הסתייגות: נחזור לנושא מנאפורט, שלא ברור לי עדיין).

מה הנזק שיגרם לטראמפ? הפוטנציאל התעמולתי הגדול טמון בזה שהוועדה נשלטת על ידי הרפובליקנים והדו"ח הוא דו-מפלגתי. אבל להערכתי בשלב הזה, אף אחד לא קונה את משחק האורות והצללים הזה. 4 שנים התשתם אותנו עם הסיפור הזה ובכל הפעמים הקודמות שהכרזתם על הוכחה סופית, חד-משמעית, ונחרצת, בתברר שזה היה שום דבר. וזה מה שיקרה גם כאן. כנראה רק כמה משוגעים לדבר – מודה באשמה – יכתבו פוסטים ארוכים כדי להפריך את הניסיון הנוכחי לייצר אשליה של אש בעזרת מכונת עשן, אבל אולי אין בזה צורך. כי ראבק, עד כאן הגעתם לנו עם הבלוף המטורף הזה. אולי די?

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=1138
  • תגובות ב-RSS

תגובה אחת לפוסט ”אולי די כבר?“

  1. מאת רגע רגע:

    אז פוטין פעל לטובת קמפיין טראמפ אבל בעצם לא רצה לפעול לטובת טראמפ?