הזדמנות?

יוזמת השלום הערבית, ממשלת האחדות הפלסטינית, נכונות אירופית להתערבות – לא מצטבר לכדי משהו?
המלחמה – מוצלחת או לא, תחשב ניצחון או תחשב הפסד – יצרה גם הזדמנויות לא מבוטלות, ועושה רושם שישראל לא נוטה להקדיש להן תשומת לב מרובה. לא רק בזירת לבנון, בזירת המזרח התיכון ובזירה הבינלאומית נוצרו תנאים שהם במובנים רבים לטובתנו. שלושה דברים חשובים קרו בזמן האחרון: ממשלת האחדות הפלסטינית; יוזמת השלום הערבית; והנכונות האירופאית למחויבות קונסטרוקטיבית. שלושת הדברים האלה מצביעים לכיוון ועידה בינלאומית שיכולה לעשות את מה שאהוד אולמרט חלם עליו לפני לבנון: קביעת גבולות בינלאומיים בהסכמה.

אם לממשלה לא נמחק כל ההרד-דיסק במלחמה, היא אולי זוכרת שרעיון הנסיגה החד-צדדית שעליו היא נבחרה נשען על הצורך להחליף הסכמה פלסטינית על גבול בהסכמה בינלאומית על הגבול. אם לא נדחה את יזמת השלום הערבית רק מפני שהיא לא מקבלת את כל תנאינו מראש, ואם היא תקרום עור וגידים במסגרת ועידה בינלאומית, היא יכולה לספק את המסגרת הבינלאומית שלה קיוותה מפלגת קדימה. יתרה מזאת, מעל ומעבר לציפיות של אולמרט, אם המסגרת הבינלאומית תכלול הסכמה ערבית רחבה, היא תהפוך לצעד משמעותי גם לקראת סיום הסכסוך, ולא רק מסגרת להיפרדות.

בתוך ההקשר הזה צריך לראות גם את ממשלת האחדות הפלסטינית. היה טעם, ועדיין יש, לרצות בהכרה חד-משמעית בישראל. אבל החמאס לא יספק את הסחורה הזאת. מנקודת מבטו ההכרה העקיפה שמספקת ממשלת האחדות, היא הדבר הקרוב ביותר שהוא יכול להרשות לעצמו בלי לבטל את ההצדקה האידיאולוגית לקיומו. אבל הכרה עקיפה כזאת די בה כדי לאפשר למדינות ערב המתונות לסמוך את ידיהן על הסכם היפרדות, ובכך לכפות גם על הפלסטינים דו-קיום עם ישראל. הסכמה ערבית לגבולות חדשים, עם קצת פרגמטיזם מצד החמאס, תספיק בכדי שהתביעות המקסימליסטיות של חמאס לשחרור ארץ פלסטין השלמה, יוותרו אחרי מהלך כזה מבודדות מרוב העולם הערבי, ומן הקהילה הבינלאומית. ישראל צריכה לכן להתרכז לא בשאלה מה יצהיר החמאס אלא במה יוכל בפועל לעשות. היא צריכה למקד את תביעותיה לא בשאלת ההכרה בקיומה של ישראל, אלא בשאלת הערבות הערבית והבינלאומית לשקט בגבול ישראל-פלסטין. מידת הנכונות של האירופאים לעזור בהפרדת הכוחות בלבנון מעודדת. דאגתם של המשטרים הערבים המתונים מפני התגברות כוחם של הפונדמנטליסטים מעודדת אף היא, מפני שגם להם יש אינטרס שהולך ונעשה דחוף להרגיע את חזית ישראל-פלסטין. התמשכות הכיבוש היא שמאפשרת לקו הקיצוני של איראן להתיימר לייצג את האינטרס הערבי הכללי.

יוצא שאם תצליח ועידה כזאת לאכוף על הפלסטינים הסכם – בין שיקראו לו "תהדייה" ובין שיקראו לו שלום – הכוחות הקיצוניים בצד הפלסטיני יתקשו למצוא להם משענת חיצונית, ויש לקוות שיתקשו למצוא להם בסופו של דבר גם משענת פנימית. ממשלת האחדות מבשרת גם את זה: הכרה של הקיצונים שבני עמם רוצים גם לחם ועבודה, לא רק שאהידים ותקוות לניצחון מלא בעתיד.

(פורסם במעריב השבוע, אבל מדור הדעות המודפס לא מתפרסם ב NRG, או בשום מקום אחר, חוץ מכאן, כמובן.)

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=67
  • תגובות ב-RSS

3 תגובות לפוסט ”הזדמנות?“

  1. מאת גל:

    מה לדעתך הסיבות שהדברים הללו לא עולים כרעיון אופציונלי בקרב אנשי ההחלטות ?

  2. מאת אביגיל בכלר:

    גם אני, כמו רבים, הסתובבתי אז אז בהתעלות נפש, והסברתי לכל מי שלא הסכים, בד"כ אנשים מהימין המתון, את ההיגיון שבהסכם אוסלו (היה לי מבנה לוגי לתפארת, למה לא כדאי להם מלחמה, למה כן כדאי להם שלום, וכו' וכו'), ואז הכל נפל למים וגם עלה לשמיים.

    כמה פעמים זה צריך לקרות עוד? כמה פעמים לוקח להבין שמערך ההיסקים וההיקשים, סבה ומסובב, רציו ולוגיקה, לא עובדים שם, אצלם? כמה פעמים צריך עוד להיווכח שהאינסטינקטים שנראים לנו טבעיים, לרצות לחיות טוב, לחיות יותר טוב, לחיות בכלל, נראים אצלם אחרת? כמה נסיגות כושלות אתה עוד צריך כדי להבין שהכיבוש-כיבוש-כיבוש המתנגן הזה בלי סוף בפי כל איש שמאל, לא רלבנטי בכלל?

    אם המשמעות של הסכם תהדייה היא לצאת מהשטחים בלי להותיר שם צבא, אז מה שצפוי לנו מהר מאוד זה שידור חוזר של המלחמה האחרונה בלבנון, פלוס התגשמות תרחישי האימים של ביבי עם הטילים על נתב"ג ועל כביש מס. 1. (ורק זה חסר לי, שביבי ייצא צודק. הרי בחיים לא נגמור ממנו. "אמרתי כבר אז" ו"אמרתי כבר קודם", ו"אמרתי" ו"הזהרתי")
    הייתי שמחה אילו פינינו את כל היישובים, אבל לא את הצבא.

    גם נגמלתי מכל הרציונאל הלינארי הזה, כמו שאם מדינות ערב יכירו בנו והכוחות המתונים יתחזקו, אז הם יהיו מבודדים, ואז הם ייחלשו ואז הם ייעלמו או יתפיידו, או כל תחזית מסודרת אחרת. צריך גם לדעת מתי להפסיק עם ההזיות האלה, לא?

    בכל אופן, אני כבר היסקתי: אין מקום לתחזיות ולהיקשים. אין מקום לצפי ולתקוות. אין מקום לתכניות ולתכנונים, פרט לתכניות צבאיות נטו, כולל כל התרחישים והתסריטים האפשריים.

    אני ויתרתי על החלומות. אנחנו תקועים אתם, משולבים בהם, וצריך למצוא את הדרך הכי נוחה לחיות עם זה, או "לנהל את זה" בניוספיק בן-זמננו.
    ואתה בא עכשיו ומציע תקוות, מבוססות, מנומקות… ועוד לנסיגה!
    כמה עוד? מה עוד צריך לקרות כדי שתתחיל לדבר במציאותית, ולא בחלומית?

  3. מאת גל:

    אביגיל ללא ספק גרמת לי הנאה בלקרוא את תגובתך החדה וההולמת בחוזקה בדבריו של גדי. היה מענג.