בית המשפט האירופי פסל ניסיון להחרים מוצרים ישראלים

בית המשפט האירופי לזכויות אדם דחה לפני כחודש וחצי את ערעורו של ראש עיר צרפתי שקרא להחרים מוצרים ישראלים בשל יחסה של ישראל לפלסטינים. הקריאה לחרם על ידי נושא משרה ציבורית, קבע בית המשפט, אינה מוגנת על ידי חופש הדיבור, שכן היא קריאה למדיניות מפלה. הטלת אמברגו, קבעו השופטים, היא אקט של מדיניות חוץ השמור לממשלות, ולא לעיריות. אפשר למצוא את פסק הדין הקצר כאן. מסתבר שבית הדין האירופי הרבה פחות סובלני מאוניברסיטת באר שבע, למשל, אם כי ניב גורדון איננו, כמובן, נושא משרה ציבורית במובן הפוליטי.

ואגב, יש הצעת תרגום מאד מעניינת של אלעד הן, מתחת לפוסט הארוך שמביא מדברי אלכס. נסו ותהנו. ובאותה הזדמנות: שיר, המערכת אחוזה תדהמה על שלא הצעת תרגום משלך. אבל אתה מוזמן להציע שיר אחר לתרגום אם אתה רוצה.

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=430
  • תגובות ב-RSS

4 תגובות לפוסט ”בית המשפט האירופי פסל ניסיון להחרים מוצרים ישראלים“

  1. מאת דניאל:

    מזל שאנחנו לא חיים באירופה.
    תאר לעצמך שכל אחד שקרא להחרים את החופשות בטורקיה או איקאה היה נשלח לכלא.

    בית המשפט האירופאי למעשה קבע שלמדינה יש מונופול על ההחלטה להחרים כלכלית את מי שהמדיניות שלו לא מוצאת חן בעינינו.

    בפועל, מדובר בעוד אלמנט של כוח אזרחי מבוזר, שנלקח בכוח מידי האזרחים, ומועבר לחזקתה הבלעדית של המדינה.

  2. מאת נורית:

    לדעתי חשוב לערוך הבחנה בין קריאה להחרים ממשלה ונציגיה הרשמיים לבין חרם כולל על כל אזרחי מדינה מסוימת (כולל סוחרים ותעשייניים פרטיים במקרה הזה).
    הקריאה הראשונה, יכולה להיות לגיטימית בנסיבות מסוימות (נניח אם ליברמן יהיה ראש-ממשלה) אך הקריאה השנייה אכן גובלת בסוג של גזענות מפלה, מכיוון שהיא שופטת אנשים פרטיים רק בגלל מוצאם הלאומי, ולא דעותיהם.
    בצרפת של מורשת המהפכה הצרפתית יודעים היטב על זכויות אדם וכבוד האדם, והלוואי שרבים יותר בישראל היו לומדים ממנה משהו בעניין זה. אדם הוא קודם כל אדם.

  3. מאת Leibovitz:

    קריאה להחרים היא לגיטימית בכל מקרה ובלבד שאינה החלטה פורמלית של בעל תפקיד ציבורי שלא הוסמך לכך והיא אינה מחייבת ארגונים וחברות שבתחום שיפוטו.

    כלומר, ראש העירייה הזה יכול בהחלט לקרוא לאזרחים להחרים סחורה ישראלית כצעד הפגנתי וולונטרי, וזאת משום שלפי החוק כפי שקבע ביהמ"ש ראש העירייה לא יכול לנקוט בשום צעד פורמלי ולחייב את נתיניו.

    אני דווקא מקווה שראש העירייה הזה יקרא לאזרחיו להחרים את ישראל, כי אני רוצה לראות כמה אנשים ייענו לו. הרי בסופו של דבר החיים חזקים מסמלים כמו שצרפת גדולה מעירו, ולכן החרם לא יצליח בכל מקרה.

  4. מאת יואב:

    נראה לי שקצת התבלבלת. בית המשפט לא אסר על אזרחים צרפתים (אפילו אם הם פוליטיקאים או אקדמאים) להביע את דעתם שראוי להטיל חרם על ישראל. בית המשפט קבע שאסור על ראש עיר לקרוא להטיל אמברגו, ושזה תפקידה של המדינה. עדיין מותר לכל אחד מאיתנו להחרים איזה מדינות שהוא רוצה, ומותר לכל אחד מאיתנו לנסות לשכנע את רעיו להחרים את מי שהוא רוצה.