ביקור לא נעים בערוץ הילדים

יחסי ציבור, בעידן התקשורת הנוכחי, הם גם אגו טריפ שלא נגמר, וגם מיחזור אינסופי של עצמך. אבל אם אתה לא גרוסמן בעצם אין ברירה. זה בערך חצי משרה אם הוצאת ספר. כי שוק הספרים במיוחד אלים (ראו פוסט אחד למעלה). בזמן האחרון הייתי בעיקר עסוק ב"אלנבי" שיצא בידיעות, אבל שמחתי על ההזדמנות לעבוד קצת בשביל ספרי הילדים שלי. אז הייתי איתם בערוץ הילדים. יצאתי מהשידור בהלם. חבל שלא התאוששתי תוך כדי שידור ואמרתי משהו למגישה שראיינה אותי, אם "ריאיינה" זאת המילה לפדיחה הזאת. מישהי בשם הדר. 

בעצם הייתי צריך לראות את זה בא, כי הגסות וחוסר הטעם בלטו כבר קודם. שני אייטמים לפני "הגשימו למגישה חלום". סחה על ערוץ שעוסק בהגשמת חלומות למגישים של עצמו. טוב-טעם, מה שנקרא. בכל אופן החלום של ההדר הזאת היה "להיות נסיכה בדואית". זאת היתה עילה להשפלת שלושה ילדים בדואים שתקעו אותם בשידור חי עם שני גדיים רכים שיתחרו ביניהם מי יביא אליו את הגדיים ראשון. הילדים הבדואים – שעמדו שם עם כאפיות על הראש ובגדים כמו של כל ילד ישראלי – נראו נבוכים ומבויישים. גברת הדר לא שמה לב. היא לא התעניינה בהם. היא התעניינה בשימוש בהם כג'סטה אקזוטית-עאלק ל"חלום" שלה.

אחר-כך היה משחק שטותי, ולאו דווקא במובן הרע של המילה, כי דווקא משחקי שטות יש להם מקום בתוכניות ילדים. משחקים כמו שעושים בימי הולדת: שתי ילדות עם כיסוי עיניים גיששו אחרי כדור. אחר-כך הגיע תורי. איטם של שלוש דקות לשישה ספרים. הדר שאלה אותי משהו, אני לא זוכר מה ואני לא זוכר מה עניתי, וזה לא היה חשוב כי במילא היא לא התעניינה, רק רצתה כמה דאחקות, ולא זכור לי שהצלחתי להשחיל יותר משני משפטים רצוף. מילא. אחר-כך המגישה הקריאה במהירות שלושה משפטים ראשונים משלושה ספרים – זו סדרת החיות שלי, ומשפטי הפתיחה של שלושת הספרים כמעט זהים. על מה הספרים היא לא ידעה. היא לא קראה אף אחד מהם, גם את הקצרים שמבוגר יכול לקרוא בכמה דקות. אחר-כך יאללה – לקשקוש הבא.

עבדתי בתוכניות ילדים כמה וכמה שנים. אני יודע איך זה נראה מאחורי הקלעים. אני יודע שאפשר להשקיע ואפשר להשקיע פחות. אבל כזה חארטה בארטה עוד לא ראיתי. וכשמגיעים לספרים – שבוע הספר זאת הזדמנות בערוץ שמוקדש לילדים – לא זכור לי שראיתי אי-פעם יחס כזה. האמנתי לגברת הדר כשהיא אמרה לילדים שבחופשה היא לא קראה ספרים רק ראתה טלוויזיה. אני מקווה שהיא לא ראתה תוכניות של עצמה. אבל אם זה מה שהיא רואה, אז מה הפלא שהחרטא משכפל את עצמו לאינסוף. 

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=364
  • תגובות ב-RSS

9 תגובות לפוסט ”ביקור לא נעים בערוץ הילדים“

  1. מאת דרור קמיר:

    אני כבר לא הייתי לגמרי ילד, אבל גם לא לגמרי מבוגר כששידרת עם דליק ווליניץ את קטעי המעבר בין תוכניות הילדים של ערוץ 1. כשהייתי ממש ילד, נירה רבינוביץ' שידרה בשחור-לבן בטלוויזה החינוכית תוכניות לילדים ואני הייתי מרותק למסך. כבר אז התלוננו שהילדים רואים יותר מדי טלוויזיה. גם היום באופן כללי האיכות של תוכניות הילדים בערוצים הציבוריים – הטלוויזיה החינוכית וערוץ 1 – גבוהה יותר מאשר בערוצי הכבלים והערוצים המסחריים. אולי במקרה הזה עודף כסף רק מזיק. מה שיונה אליאן וששי קשת הצליחו לעשות עם כמה בובות גרב ותסריטים כתובים היטב ובתשומת לב, לא מצליחים לעשות עם הרבה כסף וסלבריטיז נוצצים.

  2. מאת אמיר:

    באותו עניין:
    http://www.youtube.com/watch?v=tluAVrkcD7Q

    רק למען הסר ספק, האלטרנטיבה של ערוץ הילדים לאותם תוכניות זה סרטי אנימציה יפנים אלימים.

    הדור לא הולך ופוחת, זה המעבר מתרבות וחינוך לבידור זול ומיידי. דרושים הורים אחראיים.

  3. מאת אפרת:

    טעית בהגדרת היחסים ביניכם שנגזרים מהפורמט הטלוויזיוני הנוכחי. אתה והמגישה לא הייתם שני מבוגרים הנפגשים ומשוחחים מתוך כבוד הדדי. הצד השני מגדיר את היחסים כיחסים של ניצול במסגרתם אתה בא בחינם לספק להם תוכן שכותרתו שמו של סופר והוגה מפורסם (אתה) ולכן הוא כאילו תוכן גבוה, והם מאפשרים לך בחינם לפרסם את ספרי הילדים שלך ולומר מסרים שיווקיים שנכנסים בקומפקטיות לתוך שלוש דקות. כנראה שהתפספס לכם תיאום הציפיות וכך יצא שוויתרת על האפשרות לשווק את הספרים או לתאם איתם שיראינו אותך על תוכן הספרים כמו אנשים מבוגרים שנפגשים מתוך כבוד הדדי.
    גם גופי תקשורת אחרים, מכובדים יותר, מתייחסים אליך באופן זהה- גם בראיון לעיתון רואים בך מראש כלי שיווקי ויעדיפו תמונה שלך בעירום וסיפור על חייך הפרטיים מאשר לדעת מה כתוב בספרים שלך.
    צריך תיאום ציפיות מראש, אם אתה רוצה שייקחו אותך ברצינות תציב את זה כתנאי.

  4. מאת טוב גדי טאוב אחד ביד:

    א. בטח תמכור הרבה יותר ספרים לילדים כעת שנחשפת בערוץ הילדים, אתה לא חייב מיד לנשק את הרגליים של קברניטי הערוץ על כך – אבל לפחות לצאת בהרגשה טובה – שאת משימת היחצ שלך השלמת.

    ב. התכנית הרי לא מיועדת לגילך, לרמתך, או לטעמך, ראה אותה במבט אנתרופולוגי לא מתנשא וזה ירגיע אותך.

    ג. רק ירון לונדון, והמעצבנת מגל"צ עם השיער הקצר – באמת מתעניינים בסופרים שמתראיינים אצלם – ואף קוראים את ספריהם.

    ד. עדיף שאתה הגעת להתארח בתכנית הזו ולא זמר סוג ג'/כוכב ריאליטי. מבחינתך וגם מבחינתם.

    ה. כפי שלא היית מגיע לתכנית כמו 'לילה בכיף', 'הרצועה', או האלופה חדר הלבשה' עם ציפיות לאייטם של 7 דקות בו מדברים על כל הדמויות בספריך, מקריאים חלקים באור נוגה – ומתייחסים ליכולות הכתיבה הפנומנליות שלך ועל השפעתך על נפשו של הילד הרך הקורא את ספרייך – כך אל תצפה מאולפן ערוץ הילדים להיות חוצה ישראל עם דב אלבוים. רותסוף

  5. מאת נמרוד אבישר:

    אנשים בורים וטפשים קונים ובולעים כל שנמכור להם. גדי, למה שמישהו ירצה לגדל דור אורייני ונבון?

  6. מאת ירדן:

    סרטי אנימציה יפנים הם אולי אלימים לפעמים אבל לפחות הם לא מתייחסים לצופה כאל אדיוט רק בגלל שהוא ילד.

  7. מאת אמא לילדה:

    הי גדי! צפיתי עם בתי בת ה-10 בשידור הזה. לדעתי לקחת את זה רחוק מדי. אירוח הילדים הבדואים היה סטיגמטי אבל מצד שני אולי הגיע הזמן שגם ילדים בדואים סטיגמטיים יקבלו זמן מסך , לא ? לגבי האירוח שלך . נכון, לא היתה שיחה עמוקה, אבל כל הספרים קיבלו את הכבוד שלהם והקראת ההתחלות הסיפרים היתה בסך הכל פרודיה חביבה על הקראות ספרים בטלוויזיה.

  8. מאת דרור קמיר:

    כשאני הייתי ילד, היו באופן קבוע תוכנית אחת או שתיים לילדים שבהן מנחה ממליץ על ספרים, לפעמים גם מראיין באריכות ובצורה מעניינת את הסופרים, ומדי פעם מציגים המחזות של קטעים מהספרים בידי שחקנים רציניים. קשה לי להחליט אם זה גרם לי לקרוא יותר או לא, ובימינו אולי כדאי להפיק תוכניות דומות על אתרי אינטרנט מומלצים, משחקי מחשב וכיוצ"ב, אבל אני זוכר שאהבתי מאוד את התוכניות האלה. העיקרון הוא שתוכניות לילדים לא צריכות להיות תזזיתיות, ומותר להן להיות קצת רציניות (לא יותר מדי). ירון לונדון הוא שריד לדור של מגישי טלוויזיה שלקחו את העבודה שלהם ברצינות, אבל אפשר לגדל דור חדש כזה. יש אפילו כמה דוגמאות.

  9. מאת יניב דויטש:

    כאשר מערכת החינוך נמצאת במצב שבו היא נמצאת, למה בדיוק ציפית מערוץ הילדים אשר טעם טוב, איכות ועומק הם לא בדיוק הערכים אותם הוא חורט על הדגל שלו.
    ובקשר למגישה אשר התגאתה שלא קראה ספרים: כנראה אם אין לך במה להתגאות אתה מתגאה במשהו שלא ממש ראוי להתגאות בו.