השמאל הציוני והלא ציוני והמבצע בעזה

היחס למבצע בעזה מאפשר, יותר מבעבר, לראות את הטלטלה שעברה על השמאל הישראלי, ולהבחין ביתר בהירות בין העמדות השונות שהתכנסו תחת המושג שמאל.
בקצה נמצא מה שמכונה השמאל הרדיקלי (או הפוסט-ציוני). השמאל הזה, שעיקרו באקדמיה ומיעוטו בעיתונות, הוא בעל אופי כפול: הוא מונע על ידי רגש אנטי-ישראלי עז, וטיעוניו נשענים על רגישות לזכויות אדם. מאז הפיגוע במגדלי התאומים, ואצלנו עוד יותר מאז עליית החמאס אבדה לו הרבה מיוקרתו: רגישותו להפרות זכויות אדם בידי ישראל ואדישותו להפרת זכויות אדם בידי אוייביה שחקו עם הזמן את אמינותו בתוך מחנה השמאל עצמו. התברר שהוא מוכן להגן על הגרועים באויבי זכויות האדם, ובתנאי שהדבר יסייע בהשמצת ישראל. המערכה בעזה אילצה אותו להתבצר בספירת גופות, אלא שספירת הגופות לא הועילה הפעם. היה ברור מידי שישראל יצאה למערכה הזאת בלית ברירה, אחרי התקפה מתמשכת המכוונת נגד אזרחיה, ולמרות שפינתה את עזה לחלוטין.
לכן נאלץ השמאל הקיצוני להשען על טיעון שמשותף לו ולשמאל הפחות קיצוני, זה שהוא עדיין ציוני, אם גם בקושי. השמאל מן הסוג הזה אינו סולד מן המדינה היהודית בעיקרון, אלא רק בפועל: הוא חושב שישראל נוטה תמיד לפנות לאלימות בזמן שהיא יכולה לפנות לשלום. כאן נעשה ניסיון להטיל את האחריות למלחמה על ישראל. ישראל נסוגה מעזה, אמרו לנו, אבל הטילה סגר והפכה אותה לכלא. היא סירבה לנהל משא ומתן והעדיפה במקום זה את האופציה הצבאית.
הטיעון הזה דורש שיכתוב לא קטן של ההיסטוריה. המעברים נסגרו (חלקית, ולפרקים) כתוצאה מן הטילים, לא להיפך. למעשה ישראל הותירה את המעברים פתוחים רוב ימי התהדייה, בכל פעם שהחמאס הואיל לכבד את הפסקת האש. שנית, גם כשהמעברים נסגרו עזה לא הפכה כלא ולא היתה נתונה ב"מצור". יש לה גבול עם מצריים. שלישית ישראל דווקא כן ניהלה משא ומתן (דרך גורם שלישי) והחמאס הוא שביטל את התהדייה. לכן היה קשה לשכנע את הישראלים, אחרי שנים של איפוק (שגבל בהפקרות), שהם הצד התוקפני כאן. ולכן גם השמאל הציוני-בקושי לא עשה הפעם רושם רב.
השמאל שהוא ציוני ממש, לא קנה הפעם את הטענות משמאלו, וברובו תמך, לפחות בעיקרון, במבצע.  אבל היו לו גם סיבות טובות יותר מחולשת הטענות ה"רדיקליות": נעשה ברור לכל עין שכל מי שרוצה לקדם את חלוקת הארץ חייב לתת מענה נחרץ לאיום הטילים. ואם לא נחלק אותה, בטווח הארוך, תטבע הציונות בביצת הדו-לאומיות. השמאל הציוני ממש הבין, במלים אחרות, שהמבצע היה הכרחי דווקא לקידום סדר היום שלו. ולכן, דווקא הפעם, התגלע קרע יסודי בינו לבין הרדיקלים. הרדיקלים עושים קולות של שלום, אבל מעדיפים להתפנק בפוזות מוסרניות כשצריך ללכלך את הידיים כדי לקדם חלוקה.
אבל גם בשמאל הציוני עדיין יש שתי נשמות: זאת שעדיין חושבת שאבו מאזן חותר להסכם, וזאת שכבר הפנימה את העובדה שנצטרך לכפות על הפלסטינים עצמאות. ואם כך הכרחי מענה טוב לטילים.

הרשימה פורסמה בידיעות אחרונות ב 28.1.2009

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=295
  • תגובות ב-RSS

8 תגובות לפוסט ”השמאל הציוני והלא ציוני והמבצע בעזה“

  1. מאת עופר מורג:

    גדי,

    על סמך מה אתה כה כה בטוח שאבו-מאזן אינו חותר להסכם?

  2. מאת אמיר:

    יפה מאוד – חלוקה מתבקשת. (גם של מכנה השמאל וגם של הארץ)

    סימן שאלה אחד שעלה לי: איך אפשר לכפות על העם הפלשתיני עצמאות? (חוץ מהפרדוקס הלוגי)

  3. מאת גדי טאוב:

    על סמך העובדה שאבו מאזן מתנה חתימה על הסכם בהכרה בזכות השיבה, כפי שעשה קודמו בתפקיד. מי שדורש זכות שיבה, לא מוכן לחלולקה אלא רק למה שאלכס יעקובסון כינה פעם שתי מדינות לשני עמים בממוצע: להם אחת וחצי, לנו חצי.

  4. מאת י.ש:

    אל תחמיא לעצמך….גם אתה חי בספרה אחרת…."דר' טאוב"……..

    "שמאל ציוני" עאלק….

  5. מאת שרון:

    לדעתי, אתה נסחף קצת עם רעיון החד צדדיות. ההתנתקות הייתה צעד מתבקש ופינוי מאחזים בלתי חוקיים הוא צעד מתבקש אך יש לפיתרון 2 מדיניות ל2 עמים באמצעות תהליך הדברות עם הרשות הפלסטינית. אין שום סיבה לכפות או להגיד כמו שברק אמר בקמפ דוויד "או הכל או כלום". תן לתבשיל להתבשל לאט וביינתים נתחיל לפנות את ההתנחלויות

  6. מאת אורי ברייטמן:

    "המעברים נסגרו (חלקית, ולפרקים) כתוצאה מן הטילים, לא להיפך"
    אתה אומר דברים שאינם אמת.
    רצועת עזה היא שטח כבוש מאז 1967, ונמצאת תמיד בשליטת ישראל.
    כבר בשנות ה-90, בזמן "אוסלו", הטילה ישראל סגר על הרצועה.
    למעשה, המצור על עזה הוא המשך ישיר של מדיניות הכיבוש, הבידוד והסגר של ישראל על הרצועה עוד מ-67.
    להגיד שהמעברים נסגרו בגלל הטילים זה למעשה להגיד שההיסטוריה לא קיימת, שלא קיימות עובדות ושאין מציאות שם בחוץ.
    יש לי תחושה קשה שאתה כותב דברים בלי להבין את המצב העזתי, את המציאות העזתית ואת העובדות הכי פשוטות שקיימות בשטח. צא לשטח, תלמד מה הולך לפני שאתה קובע.

  7. מאת תל אביבית:

    אורי ברייטמן, אני עוקבת אחר תגובותיך, ואתה, סלח לי, נודניק לא קטן. גדי מדבר על המעברים אחרי ההתנתקות, ואתה "עונה" על 67ועל הסכם אוסלו ומרגיש ש"הכנסת" והראית לו ולנו איך "טחו עינינו מראות" את ה"מציאות". יופי, אולי נחזור לחלוקה? כי גם אני יכולה לשלוף מנטרות מהמותן: "בעצם, הערבים לא הסכימו לתכנית החלוקה, ובגלל זה הם פתחו עלינו במלחמה-שתיים-שלוש, ובגלל זה גם בלה בלה בלה" או "30 שנות כיבוש לוחץ הביאו את האוכלוסיה בשטחים לייאוש וליבו את השנאה" [כי לפני זה היתה אהבה] וכן הלאה. ואני מצטטת: "להגיד שהמעברים נסגרו בגלל הטילים זה למעשה להגיד שההיסטוריה לא קיימת, שלא קיימות עובדות ושאין מציאות שם בחוץ". מעניין… ספר לנו אם כך למה נסגרו המעברים? מה הן העובדות שם בחוץ? להזכירך, אנחנו מדברים על אחרי ההתנתקות, אז אנא – תחום את תשובתך לשאלתי והימנע מסקירה היסטורית, ובעיקר מן ההתנשאות שהיא מהולה בה, ולפיה אני ואחרים, שבטח הגדרתנו העצמית כשמאלנים בטלה ומבוטלת בעיניך, לא מכירים אותה וחושבים שאין לה קשר להיום. אם כן, למה נסגרו המעברים אם לא בגלל זריקת הטילים? "רצועת עזה היא שטח כבוש!" יופי, גם מלפפון הוא כבוש, איך זה סתר את דבריו של גדי? ההתנחלויות פונו–> צה"ל נסוג–> המעברים היו פתוחים–> הטילים נזרקו–> המעברים נסגרו(ונפתחו שוב). ואתה עונה "כבר בזמן אוסלו הטילה ישראל סגר!" יופי, ואיך זה סתר את דבריו של גדי? אתה מנסה להגיד בעצם שהם מתוסכלים, כועסים, ממורמרים ומיואשים ולכן הם ככה, יורים טילים? לא צריך, אתה לא מלמד אותנו שום דבר חדש, ואתה גם לא תורם לדיון. ענה לעניין בבקשה, ענה על טענותיו של גדי, אל תשלוף מנטרות ואל תנפנף בדגל הכיבוש, אתה לא השמאלני היחיד פה, אם כי אתה בטח חושב שאתה ה"מוסרי" ביותר.

  8. מאת עניין המעברים:

    אשמח לקבל תשובה עניינית לשאלתי, גדי, או כל אחד.
    כשאתם מדברים על הסדר הכרונולוגי של פתיחת וסגירת המעברים- אתם מתכוונים למעבר סחורות בלבד או אנשים? למעבר הימי או ליבשתיים בלבד? האם הייתה פתיחה מלאה או חלקית?
    לא הייתי בארץ לצערי בתקופת הפוסט-התנתקות המדוברת
    ועוד שאלה- אם נפתחו המעברים במלואם לפני חידוש ירי הטילים, האם הייתה איזשהי דרישה חמאסית כאשר הם חזרו לשגר קסאמים לאזור הדרום?
    אשמח לבאור, או ללינק כלשהו בנושא.
    תודה