מגמות דמוגרפיות בישראל – מסמך של מרכז מציל”ה

מרכז מציל"ה למחשבה ציונית,  יהודית, ליברלית והומניסטית – מיסודה של פרופ' רות גביזון – הוציא לאור את המסמך מגמות דמוגרפיות בישראל, ואפשר להוריד אותו כאן. כמה וכמה דברים חשובים יש במסמך הזה: הוא צופה יציבות יחסית ביחס המספרי בין הרוב היהודי למיעוט הערבי לאורך זמן; הוא מדאיג יותר לגבי שיעור החרדים מקרב האוכלוסיה היהודית; והוא מתעד את ההשפעה הרבה שיש למדיניות קיצבאות הילדים על שתי המגמות הללו.
אני חייב גם גילוי נאות: אני חבר פעיל במציל"ה. זו יוזמה חשובה מאין כמוהה, ושמחתי להצטרף אליה: הציונות היתה ועודה השקפת עולם דמוקרטית והומניסטית, ומבול הדמגוגיה הזועקת שמדינה יהודית אינה יכולה להיות דמוקרטית ראויה לתשובה רצינית, מעמיקה, עקבית. מדהים כמה בקלות נכנעו רבים כל-כך למכבסת מילים, שבשפת זכויות האזרח, מבקשת לשלול זכות אזרחית בסיסית כל-כך. אפשר לבקר באתר מציל"ה כאן.

  • אי אפשר כרגע לפרסם תגובות או לשלוח טראקבאקים.
  • כתובת טראקבאק: https://www.gaditaub.com/hblog/wp-trackback.php?p=291
  • תגובות ב-RSS

4 תגובות לפוסט ”מגמות דמוגרפיות בישראל – מסמך של מרכז מציל”ה“

  1. מאת פנחס:

    מרכז מצילה בכוונת מכוון אינו מוסר, ואולי הוא לא בדק בכוונה,את שיעור הפריון הדתי שגם הוא רב ואינו נופל בהרבה מן החרדי.

  2. מאת יואב ש:

    מה? אליטת העבודה-מרץ הגיעה למסקנה שאין בעיה עם ערבי ישראל ויש בעיה עם החרדים? זה יכול להיות? כמה מפתיע. זה בודאי ניתוח מקצועי חסר פניות. ללא ספק תוכנית ליברמן לגבי הערבים היא גזענות. אני מציע להפעיל אותה על בני ברק. יש להגן על הדמוקרטיה השבירה שלנו מפני משריצי הילדים (לא התכוונתי לערבים חלילה. זאת תהיה גזענות. התכוונתי לחרדים). לאור הדעות הנאורות שלי אני מבקש מקום באליטות השמאל. מי יודע? אולי מקום בבג"צ? אולי פרס ישראל? מי אמר שטרנהאל ולא קיבל?

  3. מאת א.:

    אני חייב להודות שאתה מצליח להבהיר את מטרות מציל"ה בצורה מוצלחת, ושסוף סוף אני מתקרב להבנה כלשהי על התכלית שלשמה היא פועלת.

    אני לא מסכים למסקנה של המסמך מגמות דמוגרפיות בישראל. לדעתי "יציבות יחסית ביחס המספרי בין הרוב היהודי למיעוט הערבי לאורך זמן" הינה ציפייה לא סבירה, שלא לומר מכשילה מפני הסכנה הגדולה ביותר לעם היהודי (ולמערב) בכלל, ולמדינת ישראל בפרט: מאזן דמוגרפי שלילי ותרבות המסרסת ילודה.

    המסמך מצפה מהחרדים לשאת לבדם בנטל החשוב של פרו ורבו ומלאו את הארץ. הם בהחלט מצילי היהדות במובן הדמוגרפי, אבל הם מעט מידי, ומאוחר מידי, וזו טעות להגדיר שהדמוגרפיה איננה בעייתית, ושמאזן השלילי הזה ישמור על יציבות ולא יחריף.

    ליואב ש שהגיב למעלה: נראה לי שאתה רגיש מידי לכל איזכור של חרדים, ומייחס למסמך החשוב -גם אם שגוי- של מציל"ה מגמות שניתן לייחס לפעילים יודונאצים כמו טומי לפיד, וזו טעות.

    לא נראה לי שמצלי"ה כתבו את המסמך הזה כהתרעה מפני החרדים, אלא דווקא כהארה שבזכות החרדים ותרבות הילודה המבורכת שלהם, עם ישראל עוד איכשהו שורד.

  4. מאת שאלות תם:

    א. איך ייתכן שבשם "הרצון לשגשוג", שאינני זוכר אותו ברשימת זכויות היסוד, המסמך ממליץ על כפייה ממשלתית בנושאי חינוך ועוד.
    זה מתחיל פה, ונגמר ב1984. לא?
    ב. אם הבעיה היא עם הערבים ונאמנותם למדינה, למה לפתור אותה ע"י שינוי והעברה של קרקעות מדינה?
    אפשר פשוט לתת למי שאינו רוצה לתמוך במדינה (לשרת בצבא או שירות לאומי, לשלם כראוי ביטוח לאומי, לא להפגין נגד המדינה וכד') מעמד של תושבות, שאיננה מזכה את התושב ביכולת הצבעה לכנסת.